W 1827 roku biolog Robert Brown obserwował przez mikroskop pyłki kwiatowe w zawiesinie wodnej. Zauważył, że znajdują się one w nieustannym, chaotycznym ruchu. Te chaotyczne ruchy cząstek w płynie, wywołane zderzeniami zawiesiny z cząsteczkami płynu, nazwano ruchami Browna.
W tym e‑materiale właśnie nimi się zajmiemy.
Omawiany w tym e‑materiale problem będzie stanowił doskonałą okazję, aby przeprowadzić symulację zjawiska, którego model jest opisany matematycznie. W trakcie symulacji wykorzystamy liczby pseudolosoweliczby pseudolosowe.
Implementację modelowania ruchów Browna w wybranych językach programowania znajdziesz w e‑materiałach:
Modelowanie ruchów Browna w języku C++Modelowanie ruchów Browna w języku C++,
Modelowanie ruchów Browna w języku JavaModelowanie ruchów Browna w języku Java,
Modelowanie ruchów Browna w języku PythonModelowanie ruchów Browna w języku Python.
Więcej zadań? Przejdź do Modelowanie ruchów Browna – zadaniaModelowanie ruchów Browna – zadania.
Zwizualizujesz zaawansowane procesy.
Zbudujesz programistyczny model zjawiska fizycznego.
Przeanalizujesz sposób wyznaczania kolejnych pozycji cząsteczki, która porusza się zgodnie z teorią ruchów Browna.