Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RN0h0n7tGcsqr
Obraz przedstawia panoramę średniowiecznej fortyfikacji. Widok z lotu ptaka. Widzimy miasto położone na wzgórzu otoczone murem obronnym z wieżyczkami. Wewnątrz murów wiele domów, zabudowań, kościołów. Widoczne uliczki i drzewa.

Historia jako nauka

Panorama średniowiecznej fortyfikacji Carcassonne we Francji.
Źródło: Chensiyuan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Historia pojmowana jest w dwóch znaczeniach – jako dzieje cywilizacji i jako nauka. Ta pierwsza narodziła się wraz z powstaniem pisma. Wydarzenia wcześniejsze to prehistoria. Badaniem przeszłości przodków zajmowano się już w starożytności, a dziś historia to ważna dyscyplina naukowa. Historia ludzkości wciąż przeciez trwa...

R11ItqB0G0bW91
Linia czasu. Prehistoria, wynalezienie pisma, starożytność, przełom er, upadek imperium zachodniorzymskiego, średniowiecze, odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, upadek Konstantynopola, wynalezienie druku przez Gutenberga, nowożytność, rewolucja francuska, XIX wiek, I wojna światowa, współczesność.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym różni się historia od prehistorii.

  • Wymienisz nazwy epok historycznych.

  • Wskażesz, jakie wydarzenia zostały uznane za najważniejsze w dziejach i posłużyły do podziału historii na epoki.

  • Określisz, jakiego typu wydarzenia służą jako cezury.