Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RbaElKCPEAGwd
Ilustracja przedstawia krajobraz skalistego, płaskiego terenu, na którym widoczne są fragmenty kamiennych schodów.

Obywatel w państwie. Idea obywatelska w starożytnych Atenach i Rzymie.

Pnyks.
Źródło: Qwqchris~commonswiki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy pod koniec XVIII w. Thomas Jefferson sporządzał pierwszy szkic dokumentu, który przeszedł do historii jako Deklaracja niepodległości Stanów Zjednoczonych, na opisanie mieszkańców 13 kolonii buntujących się przeciw brytyjskim rządom użył słowa „poddani”. Uznawszy jednak, że określenie to nie pasuje do ludzi wolnych, zmazał je i zastąpił wyrazem „obywatele”. Ponad 2000 lat wcześniej, ok. 500 r. p.n.e., podobne przemyślenia musiały się pojawiać w głowach osób zamieszkujących tereny Grecji oraz Półwyspu Apenińskiego. W obu tych kręgach kulturowych zakwitła wówczas idea obywatelskości, a więc założenie, że zamieszkującą ten sam obszar wspólnotę łączą nie tyle zobowiązania wobec rządzących, ile pewien zestaw praw i obowiązków względem państwa jako wartości nadrzędnej.

Rs45Fa1rl6oiI1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia w części przypadające na okres republiki w Rzymie (Res publica Romana) od 509 do 27 roku przed naszą erą i na okres przeprowadzenia reform ustrojowych przez Solona (594/3 rok przed naszą erą). Lata od 753 do 509 roku przed naszą erą Okres monarchii w Rzymie (Regnum Romanum). 621 rok przed naszą erą Spisanie prawa drakońskiego. 451 rok przed naszą erą Wprowadzenie prawa o obywatelstwie przez Peryklesa. Lata między 451 a 449 rokiem przed naszą erą Powstanie Prawa 12 tablic. 338 rok przed naszą erą Podbój Grecji przez Filipa Drugiego Macedońskiego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Rozstrzygniesz, czy słusznie na określenie różnych stanów faktycznych używa się tego samego terminu „obywatel”.

  • Określisz, jakie są różnice między obywatelami ateńskim, rzymskim i współczesnym.

  • Wybierzesz, gdzie wolałbyś/wolałabyś być obywatelem.