Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PWaRrraJpI5
Zdjęcie przedstawia niebieskie kwiaty z żółtymi środkami i białymi pręcikami. Rośliny posiadają cienkie bordowe łodygi.

Efekty fizjologiczne działania regulatorów wzrostu i rozwoju roślin

Za procesy kwitnienia odpowiadają gibereliny. Mogą np. zastępować działanie światła lub niską temperaturę u roślin, które do kwitnienia wymagają długiego dnia i chłodzenia.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

O tym, czy jakaś substancja pełni funkcję regulacyjną w roślinie, wnioskuje się na podstawie doświadczeń. Na określenie takiej roli pozwala:

  • wykazanie zależności między zmianami stężenia tej substancji w roślinie a intensywnością badanego procesu;

  • wykazanie, że potraktowanie rośliny tą substancją (egzogennie) inicjuje lub modyfikuje przebieg procesu;

  • wykazanie, że wywołanie zmiany stężenia tej substancji w roślinie modyfikuje przebieg badanego procesu.

Badane procesy mogą obejmować wzrost, zmiany zawartości jakiegoś składnika bądź aktywności enzymu, intensywność pobierania (np. tlenu), a także liczbę pojawiających się zawiązków kwiatowych czy kiełkujących nasion.

Twoje cele
  • Omówisz najważniejsze klasy fitohormonów.

  • Opiszesz wpływ różnych fitohormonów na rozwój i wzrost roślin.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób fitohormony plejotropowo oddziałują m.in. na morfogenezę pędu, kiełkowanie czy kwitnienie.