RgRxSFYnIRunn
Zdjęcie przedstawia rzeźbę mężczyzny. Na jego ciele są widoczne mięśnie, nerwy, mózg oraz kości.

Kartezjusz: konsekwencje sceptycyzmu metodycznego

Źródło: Matt Brown, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

W XVII wieku wśród filozofów upowszechnił się pogląd, że to rozum jest najważniejszym narzędziem poznania i kryterium prawdy. W 1610 roku Galileusz opublikował swoje odkrycia astronomiczne, które kwestionowały geocentryzm, należący w tamtym czasie do nauki Kościoła. W 1620 roku ukazało się Novum Organum Francisa Bacona, dzieło, w którym opisał nową, opartą na doświadczeniu metodę naukową.

Mówiąc ogólnie, XVII‑wieczny racjonalizm odrzucał opartą na wierze filozofię scholastyczną i szukał podstaw filozoficznych poznania naukowego, które będzie zgodne z rozumem. Na tym tle wyróżnia się rozmach problematyki podjętej przez René Descartesa (Kartezjusza). Dążył on bowiem do odnalezienia racjonalnego fundamentu wszelkiej wiedzy. Nauka miała według jego zamierzeń znaleźć oparcie w zgodnej z rozumem metafizyce. W tej lekcji przyjrzymy się, jakie konsekwencje filozoficzne miał przyjęty przez Kartezjusza sposób poszukiwania owego fundamentu wiedzy – metodyczne wątpienie.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz znaczenie sceptycyzmu metodycznego Kartezjusza.

  • Objaśnisz sens formuły „myślę, więc jestem” w kontekście sceptycyzmu metodycznego.

  • Wskażesz konsekwencje sceptycyzmu metodycznego: racjonalizm, dualizm psychofizyczny, problem istnienia świata zewnętrznego.

  • Zrekonstruujesz kartezjański argument za istnieniem świata zewnętrznego wobec podmiotu.