Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RY26IL3IVrU4h
Ilustracja przedstawia sąd ostateczny. W górnej części ilustracji znajdują się anioły, które maszerują przed siebie. Anioły stąpają po chmurach. Poniżej znajdują się czeluści i odmęty piekielne, które wciągają ludzi.

Relacja Bóg–człowiek w Dies irae Jana Kasprowicza

John Martin, Sąd ostateczny, ok. 1851
Źródło: domena publiczna.

Materializm doby pozytywizmu pod koniec stulecia spowodował reakcję w postaci silniejszego zainteresowania sprawami duszy. Literatura Młodej Polski była często świadectwem próby ponownego nawiązania kontaktu z Bogiem. Zwykle nie była to jednak duchowość ortodoksyjna, a zamiast pokornej postawy względem Stwórcy coraz częściej ujawniał się bunt wobec boskich nakazów. Jednym z przejawów tej tendencji był utwór Dies irae Jana Kasprowicza.

Twoje cele
  • Zinterpretujesz postawę podmiotu lirycznego względem Boga w Dies irae.

  • Scharakteryzujesz przedstawiony w utworze wizerunek Stwórcy w porównaniu z opisującymi go fragmentami Biblii.

  • Porównasz wizję Sądu Ostatecznego z Dies irae z dziełami malarskimi realizującymi ten motyw.