Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rkp5fExTqUjhS
Zdjęcie ukazuje czarnoskórego mężczyznę. Ma krótkie włosy, starannie przycięty wąs. Za nim i obok niego stoją mężczyźni biali i ciemnoskórzy - mają otwarte usta.

Walka o prawa obywatelskie w Ameryce

Martin Luther King Jr.1963 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Lata 50. XX w. były w Stanach Zjednoczonych czasem wzrostu gospodarczego, z którego w szczególności korzystała coraz liczniejsza klasa średnia. Był to czas narodzin społeczeństwa konsumpcyjnego, celem stało się posiadanie własnego domu wyposażonego w nowinki techniczne (jak telewizor czy też sprzęt gospodarstwa domowego) oraz możliwość wyjazdu na wakacje i bywania w restauracjach. Liczba domów jednorodzinnych w USA w tym czasie podwoiła się. W 1960 r. 80% Amerykanów posiadało własny samochód.

Jednak z dobrodziejstw cudu gospodarczego nie korzystali w równym stopniu wszyscy amerykańscy obywatele. Połowa ludności afroamerykańskiej żyła w ubóstwie, a jej możliwości, jeśli chodzi o zatrudnienie, awans czy wykształcenie były – z powodu segregacji rasowej – mocno ograniczone.

R19QIhbUsj46w1
Linia chronologiczna obejmuje następujące wydarzenia: 8 maja 1945 roku zakończenie drugiej wojny światowej; 1 grudnia 1955 roku rozpoczęcie działalności ruchu na rzecz równouprawnienia; 28 sierpnia 1963 roku marsz na Waszyngton; 2 lipca 1964 roku podpisanie przez prezydenta Stanów Zjednoczonych ustawy o prawach obywatelskich; 1964 rok przyznanie Martinowi Lutherowi King Pokojowej Nagrody Nobla; 4 kwietnia 1963 roku zamordowanie Martina Luthera Kinga; 20 lipca 1969 roku pierwszy człowieka na Księżycu.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Przeanalizujesz przebieg procesu walki o równouprawnienie ludności afroamerykańskiej w USA.

  • Przekonasz się, że walka o równe prawa nie zawsze przebiegała pokojowo.

  • Scharakteryzujesz postać Martina Luthera Kinga i jego idee.