Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtA4jEvQgzOjY
Zdjęcie przedstawia biurko, na którym leży kartka papieru z testem. Widać ludzką dłoń z długopisem, zakreślającą odpowiedzi.

Badania opinii publicznej: historia, metody i ośrodki

Źródło: domena publiczna.
Napoleon Bonaparte

Opinia publiczna jest niewidzialną i tajemniczą potęgą, której nic nie jest w stanie się oprzeć, nic nie jest od niej bardziej zmienne, bardziej nieokreślone i silniejsze. A przy tym, przy wszystkich swych kaprysach, jest ona znacznie częściej, niż się wydaje, prawdziwa, rozsądna, sprawiedliwa.

cyt1 Źródło: Napoleon Bonaparte. Cytat za: Napoleon. Maksymy, wybór Leopold Gosk, Monika Senkowska-Gosk, Warszawa 1983.

Informacja jest bardzo cennym towarem, który można z dużym zyskiem sprzedać. Dlatego już od najdawniejszych czasów szpiedzy donosili swoim mocodawcom o tym, co się dzieje w danym państwie, jakie są nastroje społeczne, jak oceniana jest władza. Z czasem informacje takie zaczęto uzyskiwać przez regularne analizowanie poglądów społeczeństwa, prowadzone przez wyspecjalizowane ośrodki badania opinii publicznej. Prześledź, jak analizowanie nastrojów społeczeństwa ewoluowało od szpiegowskich podchodów do komunikatów CBOS.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz cele badania opinii publicznej.

  • Prześledzisz historię badań opinii publicznej.

  • Przeanalizujesz metody badawcze w badaniu opinii publicznej.

  • Przedstawisz najważniejsze ośrodki badania opinii publicznej w Polsce i na świecie.