Opinia publiczna jest niewidzialną i tajemniczą potęgą, której nic nie jest w stanie się oprzeć, nic nie jest od niej bardziej zmienne, bardziej nieokreślone i silniejsze. A przy tym, przy wszystkich swych kaprysach, jest ona znacznie częściej, niż się wydaje, prawdziwa, rozsądna, sprawiedliwa.
Informacja jest bardzo cennym towarem, który można z dużym zyskiem sprzedać. Dlatego już od najdawniejszych czasów szpiedzy donosili swoim mocodawcom o tym, co się dzieje w danym państwie, jakie są nastroje społeczne, jak oceniana jest władza. Z czasem informacje takie zaczęto uzyskiwać przez regularne analizowanie poglądów społeczeństwa, prowadzone przez wyspecjalizowane ośrodki badania opinii publicznej. Prześledź, jak analizowanie nastrojów społeczeństwa ewoluowało od szpiegowskich podchodów do komunikatów CBOS.
Scharakteryzujesz cele badania opinii publicznej.
Prześledzisz historię badań opinii publicznej.
Przeanalizujesz metody badawcze w badaniu opinii publicznej.
Przedstawisz najważniejsze ośrodki badania opinii publicznej w Polsce i na świecie.