Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11qsABkCkGeB
Zdjęcie przedstawia czarnoskóre dzieci. Na pierwszym planie widać dwójkę dzieci w podartych ubraniach. Jedno z nich niesie na głowie zbiornik. W tle znajduje się sznur z rozwieszonym praniem. Za nim znajduje się budynek.

Jakość życia – niedożywienie, choroby, edukacja – powtórzenie

Źródło: Dazzle Jam, dostępny w internecie: https://www.pexels.com/zh-cn/photo/1125850/, domena publiczna.

Jedz, na świecie dzieci głodują.

Nie narzekaj, grunt, że zdrowie ci dopisuje.

Niektóre dzieci w ogóle nie mają możliwości pójścia do szkoły!

Na pewno są Ci znane te lub podobne stwierdzenia. Choć zwykle nie przejmujemy się zbytnio takimi frazesami, to jednak jest w nich ukryta bardzo ważna prawda: gdzieś na świecie rzeczywiście ludzie pozbawieni są tego, co dla nas jest czymś normalnym, a czasem nawet uciążliwym (jak szkoła). Takie kwestie jak brak żywności lub wody pitnej, choroby czy niewystarczająca edukacja dotykają każdego dnia miliony ludzi na świecie. Bardzo często zdarza nam się porównywać Polskę do krajów, które pod względem jakości życia górują nad nią. Tymczasem nasze państwo znajduje się na 32. miejscu w rankingu dotyczącym komfortu egzystencjalnego ludności. Oznacza to, że w ponad 160 państwach żyje się gorzej niż u nas. To daje do myślenia, prawda?

W tym materiale skupimy się na czynnikach, które wpływają na ocenę jakości życia.

Twoje cele
  • Przedstawisz pojęcie jakości życia oraz wymienisz przyczyny i skutki zróżnicowania jakości życia na świecie.

  • Porównasz i wyjaśnisz strukturę spożycia żywności w państwach wysoko i słabo rozwiniętych oraz omówisz skutki głodu rzeczywistego i utajonego.

  • Przeanalizujesz poziom zaspokojenia potrzeb żywieniowych mieszkańców różnych regionów świata, sformułujesz i zweryfikujesz hipotezy dotyczące przyczyn tego zróżnicowania oraz podasz propozycje ograniczenia zjawiska głodu i niedożywienia na świecie.

  • Przedstawisz różne przyczyny zagrożenia życia w wybranych regionach świata, w tym związane z rozprzestrzenianiem się chorób, niskim poziomem ochrony zdrowia i degradacją środowiska.

  • Zidentyfikujesz prawidłowości w zakresie rozmieszczenia najbardziej rozpowszechnionych chorób na świecie.

  • Dokonasz oceny poczucia bezpieczeństwa mieszkańców w wybranych regionach świata na podstawie samodzielnie opracowanych kryteriów.

  • Podejmiesz dyskusję na temat przyczyn i skutków zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata.