Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RIjC8QOmB6tIv
Zdjęcie przedstawia drogę prowadzącą przez las. Jest noc, drogę przesłania częściowo mgła.

Co po nas zostanie? – postawy i rozterki pokolenia Kolumbów

Źródło: domena publiczna.
Marta Piwińska Mogliśmy być Rimbaudami

Pochłonie nas historia. Młodych, dwudziestoletnich chłopców. Nie będziemy Mochnackimi, Mickiewiczami, Norwidami swojej epoki.

C1 Źródło: Marta Piwińska, Mogliśmy być Rimbaudami, t. 8, „Teatr” 1970, s. 16.

– pisał w swoim Pamiętniku Andrzej Trzebiński, młody polski poeta, dramaturg i krytyk literacki, który zginął 12 listopada 1943 roku w czasie ulicznej egzekucji. Inni poeci – Krzysztof Kamil Baczyński, Zdzisław Stroiński oraz Tadeusz Gajcy – zginęli w pierwszych dniach powstania warszawskiego. Tadeusz Borowski, w przyszłości autor Opowiadań obozowych, od 1943 roku zmagał się z piekłem hitlerowskich obozów koncentracyjnych, których był więźniem. Wszyscy oni należeli do pokolenia Kolumbów, którego postawy, tragiczne doświadczenia oraz związane z nimi rozterki bezpośrednio wpływały na kształt oraz wymowę literatury wojennej.

Twoje cele
  • Poznasz postawy oraz rozterki twórców zaliczanych do pokolenia Kolumbów.

  • Określisz problematykę wybranych utworów K.K. Baczyńskiego, T. Gajcego, T. Borowskiego.

  • Przeanalizujesz utwory przedstawicieli pokolenia Kolumbów, wskazując charakterystyczne dla nich środki artystycznego wyrazu.