RhTeLE1D2oSvR
Obraz składa się z czterech scen. Na każdej widoczna jest kobieta. Na pierwszej siedzi pod drzewem, owinięta w białą szatę z kapturem. Na drugiej stoi pod drzewem. Na trzeciej leży wśród dużych kwiatów. Na czwartej scenie siedzi wśród kwiatów, trzymając na rękach owoce.

O przewrotnej naturze kobiecych pragnień w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Złote myśli kobiety

Alfons Mucha, Pory roku, 1897
Źródło: Rawpixel, domena publiczna.

Czy wiersz może być rodzajem flirtu? A czy flirt nie jest kombinacją intymnego wyznania i prowokacji?

Świat, który wyłania się z wierszy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, to rzeczywistość bardzo zmysłowa, postrzegana i kreowana przez kobietę. Poetka mówi o tym, co stanowi dla niej istotę kobiecości. Mówi także, że kobiecy sposób postrzegania świata różni się od męskiego punktu widzenia. Dla współczesnych czytelniczek i czytelników takie określenie kobiecej i męskiej perspektywy może wydawać się anachroniczne. Jednak wiersze są także pewnym świadectwem epoki. Zmienia się nasze myślenie o płci i rolach społecznych, zmieniają się także literackie konwencje. Ponadczasową wartością wierszy Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej jest afirmacja miłości i świadomość jej zmysłowej natury.

Twoje cele
  • Dokonasz analizy wiersza Złote myśli kobiety Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

  • Omówisz symbolikę kolorów w utworze Złote myśli kobiety Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

  • Wskażesz powiązania między tekstem Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej a obrazem Antoine'a Watteau Odjazd na Cyterę.