Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rx7TGa7650MlO
Obraz przedstawia nierzeczywistą scenę. Na obrazie są fantastyczne istoty. Ich postacie trudno wyodrębnić z tła, ponieważ są tak samo kolorowe. Trudno zauważyć początek i koniec ciała postaci. Na pierwszym planie są dwa czworonogi. Za nimi znajdują się dwie istoty. Trzymają one siekiery. Postacie przenikają się. Całość jest bardzo wielobarwna. Obraz tworzą go małe plamy intensywnego koloru. Kolory otoczone są ciemnym konturem.

Rewolucja u Witkacego, Żeromskiego i Krasińskiego

Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Walka, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wiek XIX i początek XX stulecia przyniosły nasilenie ruchów rewolucyjnych, a także wzrost uświadomienia niższych warstw społecznych. Przedstawiciele proletariatu coraz częściej kontestowali dotychczasowy ład świata, nie zgadzali się na rażące dysproporcje między bogatymi i biednymi – rosła w nich potrzeba walki o swoje prawa. Społeczne rozruchy stawały się inspiracją dla pisarzy, między innymi dla Zygmunta Krasińskiego, Stefana Żeromskiego czy Witkacego. Każdy z nich jednak inaczej komentował zachodzące przemiany.

Twoje cele
  • Opiszesz sposób przedstawienia rewolucji w dziełach Witkacego, Żeromskiego i Krasińskiego.

  • Porównasz wizje rewolucji w Nie‑Boskiej komedii, PrzedwiośniuSzewcach.

  • Wyjaśnisz, z jakiego powodu wszyscy trzej autorzy byli sceptyczni wobec idei rewolucyjnych.