R18eSNbnKjdow
Obraz przedstawia okryte snopami słomy krzewy na krakowskich Plantach (tuż przy ulicy Poselskiej). Są one usytuowane w nieregularnym okręgu. Ich położenie wobec siebie, a także nadane im przez słomianą otulinę ludzkie kształty, sprawiają wrażenie ludzi stojących w tanecznym kręgu. Drugi plan stanowią drzewa, ich wielkie konary i gałęzie. W oddali, za drzewami, rysuje się kontur jakiegoś zamku. Cała kompozycja wykonana jest w bardzo ciemnych, stonowanych i ponurych kolorach.

Symbol i parodia. Chochoł z Wesela Wyspiańskiego i chochoł z Szewców Witkacego

Stanisław Wyspiański, Chochoły, 1898–1899
Źródło: domena publiczna.

Chochoł to słomiane okrycie, którego używa się do otulania delikatnych drzew i roślin, by w ten sposób ochronić je przed zimnem. W nieoczekiwany sposób chochoł stał się istotnym motywem w polskiej sztuce. Najpierw pojawił się na obrazie namalowanym przez Stanisława Wyspiańskiego, który wprowadził go później do swojego wielkiego dramatu – Wesela. Do sztuki młodopolskiego autora nawiązał później Witkacy, umieszczając w Szewcach chochoła w zupełnie innym kontekście niż w pierwowzorze.

Twoje cele
  • Porównasz wizerunek chochoła w Weselu Stanisława Wyspiańskiego i w Szewcach Witkacego.

  • Wskażesz powiązania między narodowym dramatem Wyspiańskiego a jego obrazem Chochoły.

  • Wymienisz funkcje aluzji literackiej w Szewcach Witkacego.