Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18eSNbnKjdow
Obraz przedstawia okryte snopami słomy krzewy na krakowskich Plantach (tuż przy ulicy Poselskiej). Są one usytuowane w nieregularnym okręgu. Ich położenie wobec siebie, a także nadane im przez słomianą otulinę ludzkie kształty, sprawiają wrażenie ludzi stojących w tanecznym kręgu. Drugi plan stanowią drzewa, ich wielkie konary i gałęzie. W oddali, za drzewami, rysuje się kontur jakiegoś zamku. Cała kompozycja wykonana jest w bardzo ciemnych, stonowanych i ponurych kolorach.

Symbol i parodia. Chochoł z Wesela Wyspiańskiego i chochoł z Szewców Witkacego

Stanisław Wyspiański, Chochoły, 1898–1899
Źródło: domena publiczna.

Chochoł to słomiane okrycie, którego używa się do otulania delikatnych drzew i roślin, by w ten sposób ochronić je przed zimnem. W nieoczekiwany sposób chochoł stał się istotnym motywem w polskiej sztuce. Najpierw pojawił się na obrazie namalowanym przez Stanisława Wyspiańskiego, który wprowadził go później do swojego wielkiego dramatu – Wesela. Do sztuki młodopolskiego autora nawiązał później Witkacy, umieszczając w Szewcach chochoła w zupełnie innym kontekście niż w pierwowzorze.

Twoje cele
  • Porównasz wizerunek chochoła w Weselu Stanisława Wyspiańskiego i w Szewcach Witkacego.

  • Wskażesz powiązania między narodowym dramatem Wyspiańskiego a jego obrazem Chochoły.

  • Wymienisz funkcje aluzji literackiej w Szewcach Witkacego.