Rx4uPUOiJFeVF
Obraz przedstawia starszego mężczyznę. Jest on łysiejący. Ma szpakowate, rzadkie włosy. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Mężczyzna ma szpakowatą, długą brodę i wąsy. Siedzi na złotym, bogato rzeźbionym fotelu. Lewą rękę wspiera na stole i otwartej księdze. W dłoni trzyma gorejące serce. Prawą rękę, z gęsim piórem, wspiera na oparciu fotela. Głowę ma odwróconą tyłem do stołu. Patrzy na światło z napisem Veritas. Za jego plecami stoi pulpit z otwartą księgą. Mężczyzna ubrany jest w białą szatę. Na niej ma założony złoty ornat biskupi. Jest on bogato haftowany w postacie świętych. Na piersiach ma klamrę, a w jej środku twarz Jezusa Chrystusa.

Słownik filozoficzny: Augustyn Aureliusz

Philippe de Champaigne, Augustyn Aureliusz, 1645–1650.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Skąd wzięła się koncepcja państwa bożego, którym miał być Kościół Chrystusa? Żyjący na przełomie IV i V w. Aureliusz Augustyn z Hippony był filozofem, jednym z Ojców i Doktorów Kościoła, i najwybitniejszym przedstawicielem chrześcijańskiego neoplatonizmu. U schyłku Cesarstwa Rzymskiego kwestia stosunku chrześcijaństwa do państwa stała się problemem filozoficznym i politycznym. Augustyn, wychodząc od platońskiego rozróżnienia świata idei i świata rzeczy zmysłowych, wprowadził rozróżnienie na państwo boże i państwo ziemskie. Całe dzieje ludzkości miały być odbiciem ich odwiecznej walki.

Twoje cele
  • Poznasz tło historyczne kształtowania się neoplatonizmu chrześcijańskiego.

  • Omówisz stworzoną przez Augustyna koncepcję państwa bożego.

  • Przeanalizujesz wpływ neoplatonizmu na myśl chrześcijańską Augustyna.