Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rx4uPUOiJFeVF
Obraz przedstawia starszego mężczyznę. Jest on łysiejący. Ma szpakowate, rzadkie włosy. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Mężczyzna ma szpakowatą, długą brodę i wąsy. Siedzi na złotym, bogato rzeźbionym fotelu. Lewą rękę wspiera na stole i otwartej księdze. W dłoni trzyma gorejące serce. Prawą rękę, z gęsim piórem, wspiera na oparciu fotela. Głowę ma odwróconą tyłem do stołu. Patrzy na światło z napisem Veritas. Za jego plecami stoi pulpit z otwartą księgą. Mężczyzna ubrany jest w białą szatę. Na niej ma założony złoty ornat biskupi. Jest on bogato haftowany w postacie świętych. Na piersiach ma klamrę, a w jej środku twarz Jezusa Chrystusa.

Słownik filozoficzny: Augustyn Aureliusz

Philippe de Champaigne, Augustyn Aureliusz, 1645–1650.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Skąd wzięła się koncepcja państwa bożego, którym miał być Kościół Chrystusa? Żyjący na przełomie IV i V w. Aureliusz Augustyn z Hippony był filozofem, jednym z Ojców i Doktorów Kościoła, i najwybitniejszym przedstawicielem chrześcijańskiego neoplatonizmu. U schyłku Cesarstwa Rzymskiego kwestia stosunku chrześcijaństwa do państwa stała się problemem filozoficznym i politycznym. Augustyn, wychodząc od platońskiego rozróżnienia świata idei i świata rzeczy zmysłowych, wprowadził rozróżnienie na państwo boże i państwo ziemskie. Całe dzieje ludzkości miały być odbiciem ich odwiecznej walki.

Twoje cele
  • Poznasz tło historyczne kształtowania się neoplatonizmu chrześcijańskiego.

  • Omówisz stworzoną przez Augustyna koncepcję państwa bożego.

  • Przeanalizujesz wpływ neoplatonizmu na myśl chrześcijańską Augustyna.