Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia

1

Gustaw Gwozdecki, Sen Świętego Augustyna, 1880. Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY‑SA 3.0. Obraz przedstawia brzeg morza. Stoi tu lewym profilem do widza mężczyzna, zakonnik w habicie przewiązanym grubym sznurem. Prawą ręką wskazuje na małą latarenkę trzymana przez przyklękającego na jednym kolanie chłopca. Wokół nich znajduje się okrąg w kolorze tęczy. Aureliusz Augustyn (354 - 430 r. n.e.) - pochodził z Tagasty (Numidia), był synem rzymskiego urzędnika. Studiował w Madaurze i Kartaginie. Wykładał retorykę i gramatykę w Tagaście, Rzymie i Mediolanie. Początkowo był wyznawcą manicheizmu. Następnie przeszedł na pozycje sceptycyzmu akademickiego. W roku 386 zapoznał się z neoplatonizmem, co pozostawiło trwały wpływ na jego koncepcje filozoficzne. W roku 387, pod wpływem kazań biskupa Mediolanu Ambrożego, przyjął chrzest. Cztery lata później został kapłanem, a w roku 395 – biskupem Hippony. Od tego czasu datuje się jego ożywioną działalność naukową, kaznodziejską i kościelną. Augustyn był najwybitniejszym przedstawicielem chrześcijańskiego neoplatonizmu. Jego koncepcje na wiele stuleci stały się podstawą nauczania Kościoła katolickiego.

Tło historyczne

R1CtRCgGr4ekf1
375 Obraz przedstawia starożytną scenę bitewną. Ukazani są atakujący konno żołnierze. Konie pędzą, żołnierze maja uniesione dłonie, w których trzymają różnorodną broń: miecze, piki. Ulpiano Checa, Hunowie wkraczają do Rzymu, 1887. Wędrówka ludów Życie Augustyna przebiegało w okresie chylenia się ku upadkowi zachodniego Cesarstwa Rzymskiego. Około roku 375 rozpoczął się na terenach Azji i Europy wielki ruch plemion, zwany wielką wędrówką ludów. Jego przyczyną był najazd mongolskich plemion koczowniczych Hunów, którzy prąc z głębi Azji w kierunku zachodnim, zaczęli zbliżać się do granic cesarstwa i równocześnie popychać w tę stronę plemiona Alanów i Gotów. Wizygoci zaczęli szukać schronienia w granicach cesarstwa, na co zezwolił im cesarz Walens (364‑378). Złe traktowanie Wizygotów przez rzymskich urzędników, brak żywności spowodowały wybuch powstania popieranego przez mieszkańców prowincji i zbiegłych niewolników. 378 Zdjęcie przedstawia owalny dysk z wybitymi na nim figurami. Pośrodku znajduje się siedzący na tronie cesarz otoczony dworem. Dysk jest pęknięty. Dysk z wizerunkiem Teodozjusza. Bitwa pod Adrianopolem Do decydującej bitwy doszło w roku 378 pod Adrianopolem, zakończonej całkowitą klęską Rzymian (poległ sam cesarz Walens). Cesarz Teodozjusz powstrzymał wprawdzie Gotów i doprowadził do krótkotrwałego zjednoczenia państwa (394‑395), jednak po jego śmierci w roku 395 imperium ostatecznie rozpada się na część wschodnią i zachodnią. 410 Obraz przedstawia starożytne miasto. Jego ulicą, pośród budynków zmierza konny orszak. Na koniach jadą żołnierze. Orszakowi przyglądają się mieszkańcy miasta. Alaryk wjeżdża do Aten, autor nieznany. Rozpad Imperium Rzymskiego. Nacisk plemion barbarzyńskich, przede wszystkim Wizygotów, poszedł w kierunku cesarstwa zachodniego, a ich kulminacją było złupienie w 410 r. Rzymu przez Wizygotów pod dowództwem Alaryka. Zachodnie cesarstwo zaczęło rozpadać się na szereg państw, w których władzę sprawowały różne plemiona barbarzyńskie – Kwadowie, Wandalowie, Swebowie, Burgundowie, Alamanowie, Alanowie. Zajęta została Galia, Hiszpania, Numidia i prowincja Afryka. Uniezależniła się od Rzymu Brytania. Imperium chyliło się ku upadkowi i choć trzeba było jeszcze kilkudziesięciu lat do jego ostatecznej klęski, już na przełomie IV i V w. stawało się jasne, że los do niedawna największej potęgi świata jest przesądzony. Niewątpliwie wydarzenia te nie pozostały bez wpływu na filozofię polityki i historiozofię Augustyna. Były niejako niezwykle dosadną egzemplifikacją augustyńskiej koncepcji civitas terrena, w obliczu której pocieszeniem mogła być jedynie wspólnota civitas Dei.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poglądy

Źródła koncepcji Augustyna

Augustyn Aureliusz to, obok Tomasza z Akwinu, najwybitniejszy filozof chrześcijański. Jego dzieło powstaje w okresie, gdy chrześcijaństwo staje się dominującym wyznaniem w Cesarstwie Rzymskim. Augustyn odziedziczył wprawdzie znaczny już dorobek filozoficzno‑teologiczny swych chrześcijańskich poprzedników (głównie Klemensa Aleksandryjskiego (ok. połowy II w. – między 211 a 216 r. n.e.), Orygenesa (185/186‑254 r. n.e.), Tertuliana (ok. 160‑220 r. n.e.), jednak nowe czasy niosły ze sobą nowe wyzwania. Jednym z najważniejszych był ostatni wielki system filozoficzny starożytności – neoplatonizmneoplatonizmneoplatonizm. Jego założycielem był Plotyn (ok. 203‑269/270 r. n.e.), najwybitniejszymi kontynuatorami zaś Porfiriusz (233/234–ok. 305 r. n.e.), Jamblich (ok. 250-?), Proklos (412‑485 r. n.e.).

Fundamentalnymi tezami neoplatonizmu są:

  • przejęte od Platona odróżnienie rzeczywistości inteligibilnej i poznawalnej zmysłowo;

  • mające korzenie w pitagoreizmie i również u Platona uznanie za naczelną zasadę świata Jednego (Hen);

  • całkowicie oryginalny system triadyczny rzeczywistości inteligibilnej: trzy hipostazy – Jedno (Hen), Rozum (Nous), Dusza (Psyche).

RI5ADkrIjinie1
Claudio Coello, Triumf Świętego Augustyna, 1664
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Plotyn przejął również od Platona koncepcję człowieka, uznając że człowiek to dusza. W zakres zainteresowań filozoficznych Plotyna nie wchodziła problematyka polityczna. Mędrzec powinien żyć w oderwaniu od problematyki społeczno‑politycznej i drogą kontemplacji dążyć do powrotu i zjednoczenia z Jednym. Plotyn zyskał ogromny szacunek i niezwykłą popularność w świecie rzymskim. Jego wielbicielami byli m.in. cesarz Galien i jego żona Salonina. W czasach Augustyna wpływy neoplatonizmu wciąż były znaczące i chrześcijaństwo stanęło przed koniecznością ustosunkowania się do niego. Najważniejsza rola przypadła w udziale biskupowi Hippony. Jednak kontekst neoplatoński nie wyczerpuje tła, na którym dokona się dzieło Augustyna. Problemem centralnym będzie wciąż kwestia stosunku chrześcijaństwa wobec państwa. Poprzednicy świętego odnosili się do zagadnienia w sposób zróżnicowany.

Klemens Aleksandryjski uznawał instytucje państwowe same w sobie za korzystne, krytycznie odnosił się natomiast do Cesarstwa Rzymskiego, głównie ze względu na prześladowanie chrześcijan. Na podobnym stanowisku stał Orygenes – uznawał za możliwe przeprowadzenie chrystianizacji cesarstwa. Klemens i Orygenes pozostawali pod znacznym wpływem filozofii antycznej, zwłaszcza platonizmu. Odmienne od nich stanowisko zajął Tertulian. Przede wszystkim zdecydowanie odrzucił filozofię:

Tertullian De praescriptione haereticorum

Cóż wspólnego Atenom i Jerozolimie? Cóż Akademii i Kościołowi? Co heretykom i chrześcijanom? Nasza nauka płynie z portyku Salomona, który sam nauczał, by szukać Pana w prostocie serca. Tam niech patrzą ci, którzy woleliby chrześcijaństwo stoickie, platońskie bądź dialektyczne. Nam niepotrzebna ciekawość – po Chrystusie, ani badawcze poszukiwanie – po Ewangelii. Skoro wierzymy, nie chcemy wierzyć w nic ponad to.

1 Źródło: Tertullian, De praescriptione haereticorum.

W stosunku do państwa zajmuje stanowisko zdecydowanie krytyczne: wszelka władza jest wroga chrześcijaństwu i Bogu. Cesarz nie może być chrześcijaninem ani chrześcijanin – cesarzem.

Dualizm civitas Dei oraz civitas terrena

RcRjHRi8HmblU1
Daniele Crespi, Kain zabijający Abla, 1618–1620.
Dzieje ludzkości są dziejami permanentnej walki. Zrodziły się one w chwili, gdy pierwszy przedstawiciel civitas terrena – Kain, zabił swego brata Abla, przedstawiciela civitas Dei. Fundamentalną różnicą między tymi państwami jest różnica między rodzącą je miłością: do siebie samego, do władzy, bogactwa, zaszczytów, której kwintesencją jest pogarda dla Boga – państwo ziemskie; miłością do Boga, której zwieńczeniem jest pogarda siebie samego – państwo boże. Walka między nimi wypełnia dzieje, jednak nie jest to walka o panowanie na ziemi: civitas Dei nie jest z tego świata, jej obywatele są w nim wyłącznie pielgrzymami – przybywają tu tylko czasowo.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ten stan filozofii pogańskiej (neoplatonizm) i chrześcijańskiej jest punktem wyjścia dla Augustyna. Przede wszystkim Augustyn nie odrzuca filozofii i dorobku starożytnych, lecz stara się niejako wypracować kompromis między wiarą a filozofią, poprzez dostosowanie tej ostatniej do doktryny chrześcijańskiej. Zainspirowany platońskim dualizmem „idee” - „rzeczy zmysłowe”, przenosi go na problematykę polityczną. Istnieją, według biskupa Hippony, dwa państwa: realnie funkcjonujące wśród ludzi państwo ziemskiepaństwo ziemskiepaństwo ziemskie (civitas terrena) oraz państwo bożepaństwo bożepaństwo boże (civitas Dei).

Triumf państwa bożego jest przesądzony, lecz w wymiarze eschatologicznym. Wychodząc z tych fundamentalnych ustaleń, Augustyn nie odrzucał jednak korzyści, jakie płyną z istnienia państwa ziemskiego. Obywatele obydwu państw nie są od siebie oddzieleni. Obywatel państwa bożego jest również, choć wyłącznie przejściowo, obywatelem państwa ziemskiego. Państwo boże jest w zasadzie tożsame z Kościołem Chrystusowym, jego prawdziwą ojczyzną jest „miasto górne”, lecz podczas okresu pielgrzymowania jego obywatele przebywają w państwie ziemskim. W ich interesie jest, aby civitas terrena zażywała pokoju – nie jest to wprawdzie pokój prawdziwy, który zapanuje po ostatecznym triumfie civitas Dei, szczęśliwy pokój będący najwyższym dobrem, niemniej jednak jest on korzystny, jak mówi Augustyn, przywołując proroka Jeremiasza: Abyśmy cichy i spokojny żywot wiedli we wszelakiej pobożności i miłości.

Zagadnienie ustroju państwowego

R1D9hd5fNle8d1
Ilustracja interaktywna przedstawia siedzącą na podwyższeniu , na tronie młodą Madonnę, trzymającą na rękach małe dziecko. Jest ona otoczona rycerzami, biskupami, aniołami. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Ustrój państwowy Choć dostrzega się korzyści, jakie wynikają z istnienia państwa ziemskiego, i bierze w nich udział, brak podstaw dla opowiadania się za jakimś konkretnym ustrojem czy podejmowania prób stworzenia ustroju chrześcijańskiego w państwie ziemskim. Augustyn stoi na stanowisku, że każda władza pochodzi od Boga, również ta najbardziej tyrańska, gdy Bóg osądzi, iż ludzie na takich władców zasługują. W tej sytuacji dla pielgrzymującego obywatela państwa bożego nie ma znaczenia, jaki ustrój panuje, kto nim rządzi byleby panujący nie zmuszali go do bezbożnych i niegodziwych rzeczy., 2. Państwo – Kościół Nienaruszalność wiary jest zatem jedynym warunkiem, który musi spełniać państwo ziemskie, aby każdy obywatel państwa bożego (chrześcijanin) musiał być mu posłuszny. Dochodzi w ten sposób Augustyn do problematyki relacji państwo (ziemskie) – Kościół. Państwo powinno uznać autorytet Kościoła w sprawach wiary i podporządkować się jego autorytetowi moralnemu. W konsekwencji więc będzie stał Augustyn na stanowisku, że: Obowiązkiem państwa jest też obrona Kościoła przed niebezpieczeństwami, jakie mogłyby mu grozić ze strony innowierców i heretyków.
Sandro Botticelli, Madonna na tronie z dzieckiem, czterema aniołami i świętymi, ok. 1410.
Od lewej: Katarzyna Aleksandryjska, Augustyn z Hippony, święty Barnaba, Jan Chrzciciel, Ignacy Antiocheński i Archanioł Michał.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nawiązania

Choć bezpośrednich następców filozofii Augustyna było niewielu, to gdy pojawiła się konieczność budowy światopoglądu chrześcijańskiego, zwrócono się do systemu augustyńskiego. Doktryna polityczna Augustyna Aureliusza będzie przez długi okres dominującą koncepcją chrześcijańską. Dopiero późne średniowiecze przyniesie godnego konkurenta w postaci tomizmu. Upłynie jednak wiele lat, nim tomizm na dobre zwycięży w łonie Kościoła (katolicka nauka społeczna).

Oponenci

Najwcześniejszą reakcją przeciwko koncepcjom Augustyna był tzw. pelagianizmpelagianizmpelagianizm. Jego twórcą był Pelagiusz – osiadły w Rzymie mnich z Brytanii:

Peter Brown Augustyn z Hippony

Pelagianie wciąż (...) wyobrażali sobie Kościół jako małą grupkę wiernych w pogańskim świecie. Chodziło im o to, by dawać dobry przykład: »ofiara z chwały«, która stanowiła dla Augustyna problem tak głęboko osobisty, oznaczała dla pelagian chwałę w oczach pogańskiej opinii publicznej, chwałę, która stanie się udziałem Kościoła jako instytucji ukonstytuowanych z doskonałych jednostek. Oczywiście w tym właśnie miejscu pelagianizm najdotkliwiej ugodził Augustyna

2 Źródło: Peter Brown, Augustyn z Hippony, tłum. W. Radwański, Warszawa 1993.

Pelagianie podkreślali zdecydowanie, wbrew stanowisku Augustyna, możliwość osiągnięcia przez człowieka bożej doskonałości, pod kątem doskonałości stworzona bowiem została ludzka natura. W późniejszym okresie najpoważniejszym krytykiem, choć zarazem i do pewnego stopnia kontynuatorem, będzie Tomasz z Akwinu.

bg‑pink

Na podstawie zdobytej wiedzy uzupełnij mapę myśli, rozwijając zapisane w niej hasła.

R1MDv6Dqi8pCx
(Uzupełnij).
RlTRyilRrZN1m1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Augustyn AureliuszElementy należące do kategorii Augustyn AureliuszNazwa kategorii: Źródła koncepcjiElementy należące do kategorii Źródła koncepcjiNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Źródła koncepcjiNazwa kategorii: PoglądyElementy należące do kategorii PoglądyNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii PoglądyNazwa kategorii: Ustrój państwaElementy należące do kategorii Ustrój państwaNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Ustrój państwaNazwa kategorii: DualizmElementy należące do kategorii DualizmNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii DualizmNazwa kategorii: NawiązaniaElementy należące do kategorii NawiązaniaNazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii NawiązaniaNazwa kategorii: OponenciElementy należące do kategorii OponenciNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii OponenciKoniec elementów należących do kategorii Augustyn Aureliusz
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

historiozofia
historiozofia

(gr. historía – opowieść o dawnych wydarzeniach + gr. sophia – mądrość) spojrzenie i odkrywanie historii przez pryzmat finalizmu i ostatecznego zbawienia, z tej perspektywy historia jest batalią pomiędzy przemijającymi doczesnymi królestwami a triumfującym ostatecznie państwem bożym

manicheizm
manicheizm

groźna herezja z pierwszych wieków chrześcijaństwa (wywodząca się od proroka Manesa), silnie zwalczana przez św. Augustyna; opierała się na tezie o zasadniczej opozycji pomiędzy dobrem i złem

neoplatonizm
neoplatonizm

nurt rozwoju myśli platońskiej związany z postacią Ammoniosa Sakkosa (III w. n.e.) w Aleksandrii; systematycznie ugruntowany przez Plotyna i jego uczniów (Proklos)

państwo boże
państwo boże

civitas Dei, tworzy je mniejszość wybrana przez Boga, której prawdziwą ojczyzną jest niebo, na ziemi są oni jedynie pielgrzymami; ostateczny cel dziejów

państwo ziemskie
państwo ziemskie

civitas terrena, tworzą je wszyscy źli, od upadłych aniołów i Kaina, aż po ostatecznego złego człowieka w dziejach; państwo to nie było identyfikowane z jakimś konkretnym, realnie istniejącym państwem, ostatecznie jest to skupisko wiecznie potępionych

pelagianizm
pelagianizm

nurt powstały jako reakcja na koncepcje św. Augustyna, założony przez mnicha Pelagiusza; głosił możliwość osiągnięcia przez człowieka doskonałości; Kościół jawi się jako mała grupa wiernych (zbawionych) w otoczeniu pogańskiego świata