Przeczytaj
Biografia
Gustaw Gwozdecki, Sen Świętego Augustyna, 1880. Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY‑SA 3.0. Obraz przedstawia brzeg morza. Stoi tu lewym profilem do widza mężczyzna, zakonnik w habicie przewiązanym grubym sznurem. Prawą ręką wskazuje na małą latarenkę trzymana przez przyklękającego na jednym kolanie chłopca. Wokół nich znajduje się okrąg w kolorze tęczy. Aureliusz Augustyn (354 - 430 r. n.e.) - pochodził z Tagasty (Numidia), był synem rzymskiego urzędnika. Studiował w Madaurze i Kartaginie. Wykładał retorykę i gramatykę w Tagaście, Rzymie i Mediolanie. Początkowo był wyznawcą manicheizmu. Następnie przeszedł na pozycje sceptycyzmu akademickiego. W roku 386 zapoznał się z neoplatonizmem, co pozostawiło trwały wpływ na jego koncepcje filozoficzne. W roku 387, pod wpływem kazań biskupa Mediolanu Ambrożego, przyjął chrzest. Cztery lata później został kapłanem, a w roku 395 – biskupem Hippony. Od tego czasu datuje się jego ożywioną działalność naukową, kaznodziejską i kościelną. Augustyn był najwybitniejszym przedstawicielem chrześcijańskiego neoplatonizmu. Jego koncepcje na wiele stuleci stały się podstawą nauczania Kościoła katolickiego.
Tło historyczne
Poglądy
Źródła koncepcji Augustyna
Augustyn Aureliusz to, obok Tomasza z Akwinu, najwybitniejszy filozof chrześcijański. Jego dzieło powstaje w okresie, gdy chrześcijaństwo staje się dominującym wyznaniem w Cesarstwie Rzymskim. Augustyn odziedziczył wprawdzie znaczny już dorobek filozoficzno‑teologiczny swych chrześcijańskich poprzedników (głównie Klemensa Aleksandryjskiego (ok. połowy II w. – między 211 a 216 r. n.e.), Orygenesa (185/186‑254 r. n.e.), Tertuliana (ok. 160‑220 r. n.e.), jednak nowe czasy niosły ze sobą nowe wyzwania. Jednym z najważniejszych był ostatni wielki system filozoficzny starożytności – neoplatonizmneoplatonizm. Jego założycielem był Plotyn (ok. 203‑269/270 r. n.e.), najwybitniejszymi kontynuatorami zaś Porfiriusz (233/234–ok. 305 r. n.e.), Jamblich (ok. 250-?), Proklos (412‑485 r. n.e.).
Fundamentalnymi tezami neoplatonizmu są:
przejęte od Platona odróżnienie rzeczywistości inteligibilnej i poznawalnej zmysłowo;
mające korzenie w pitagoreizmie i również u Platona uznanie za naczelną zasadę świata Jednego (Hen);
całkowicie oryginalny system triadyczny rzeczywistości inteligibilnej: trzy hipostazy – Jedno (Hen), Rozum (Nous), Dusza (Psyche).
Plotyn przejął również od Platona koncepcję człowieka, uznając że człowiek to dusza. W zakres zainteresowań filozoficznych Plotyna nie wchodziła problematyka polityczna. Mędrzec powinien żyć w oderwaniu od problematyki społeczno‑politycznej i drogą kontemplacji dążyć do powrotu i zjednoczenia z Jednym. Plotyn zyskał ogromny szacunek i niezwykłą popularność w świecie rzymskim. Jego wielbicielami byli m.in. cesarz Galien i jego żona Salonina. W czasach Augustyna wpływy neoplatonizmu wciąż były znaczące i chrześcijaństwo stanęło przed koniecznością ustosunkowania się do niego. Najważniejsza rola przypadła w udziale biskupowi Hippony. Jednak kontekst neoplatoński nie wyczerpuje tła, na którym dokona się dzieło Augustyna. Problemem centralnym będzie wciąż kwestia stosunku chrześcijaństwa wobec państwa. Poprzednicy świętego odnosili się do zagadnienia w sposób zróżnicowany.
Klemens Aleksandryjski uznawał instytucje państwowe same w sobie za korzystne, krytycznie odnosił się natomiast do Cesarstwa Rzymskiego, głównie ze względu na prześladowanie chrześcijan. Na podobnym stanowisku stał Orygenes – uznawał za możliwe przeprowadzenie chrystianizacji cesarstwa. Klemens i Orygenes pozostawali pod znacznym wpływem filozofii antycznej, zwłaszcza platonizmu. Odmienne od nich stanowisko zajął Tertulian. Przede wszystkim zdecydowanie odrzucił filozofię:
De praescriptione haereticorumCóż wspólnego Atenom i Jerozolimie? Cóż Akademii i Kościołowi? Co heretykom i chrześcijanom? Nasza nauka płynie z portyku Salomona, który sam nauczał, by szukać Pana w prostocie serca. Tam niech patrzą ci, którzy woleliby chrześcijaństwo stoickie, platońskie bądź dialektyczne. Nam niepotrzebna ciekawość – po Chrystusie, ani badawcze poszukiwanie – po Ewangelii. Skoro wierzymy, nie chcemy wierzyć w nic ponad to.
W stosunku do państwa zajmuje stanowisko zdecydowanie krytyczne: wszelka władza jest wroga chrześcijaństwu i Bogu. Cesarz nie może być chrześcijaninem ani chrześcijanin – cesarzem.
Dualizm civitas Dei oraz civitas terrena
Ten stan filozofii pogańskiej (neoplatonizm) i chrześcijańskiej jest punktem wyjścia dla Augustyna. Przede wszystkim Augustyn nie odrzuca filozofii i dorobku starożytnych, lecz stara się niejako wypracować kompromis między wiarą a filozofią, poprzez dostosowanie tej ostatniej do doktryny chrześcijańskiej. Zainspirowany platońskim dualizmem „idee” - „rzeczy zmysłowe”, przenosi go na problematykę polityczną. Istnieją, według biskupa Hippony, dwa państwa: realnie funkcjonujące wśród ludzi państwo ziemskiepaństwo ziemskie (civitas terrena) oraz państwo bożepaństwo boże (civitas Dei).
Triumf państwa bożego jest przesądzony, lecz w wymiarze eschatologicznym. Wychodząc z tych fundamentalnych ustaleń, Augustyn nie odrzucał jednak korzyści, jakie płyną z istnienia państwa ziemskiego. Obywatele obydwu państw nie są od siebie oddzieleni. Obywatel państwa bożego jest również, choć wyłącznie przejściowo, obywatelem państwa ziemskiego. Państwo boże jest w zasadzie tożsame z Kościołem Chrystusowym, jego prawdziwą ojczyzną jest „miasto górne”, lecz podczas okresu pielgrzymowania jego obywatele przebywają w państwie ziemskim. W ich interesie jest, aby civitas terrena zażywała pokoju – nie jest to wprawdzie pokój prawdziwy, który zapanuje po ostatecznym triumfie civitas Dei, szczęśliwy pokój będący najwyższym dobrem, niemniej jednak jest on korzystny, jak mówi Augustyn, przywołując proroka Jeremiasza: Abyśmy cichy i spokojny żywot wiedli we wszelakiej pobożności i miłości
.
Zagadnienie ustroju państwowego
Nawiązania
Choć bezpośrednich następców filozofii Augustyna było niewielu, to gdy pojawiła się konieczność budowy światopoglądu chrześcijańskiego, zwrócono się do systemu augustyńskiego. Doktryna polityczna Augustyna Aureliusza będzie przez długi okres dominującą koncepcją chrześcijańską. Dopiero późne średniowiecze przyniesie godnego konkurenta w postaci tomizmu. Upłynie jednak wiele lat, nim tomizm na dobre zwycięży w łonie Kościoła (katolicka nauka społeczna).
Oponenci
Najwcześniejszą reakcją przeciwko koncepcjom Augustyna był tzw. pelagianizmpelagianizm. Jego twórcą był Pelagiusz – osiadły w Rzymie mnich z Brytanii:
Augustyn z HipponyPelagianie wciąż (...) wyobrażali sobie Kościół jako małą grupkę wiernych w pogańskim świecie. Chodziło im o to, by dawać dobry przykład: »ofiara z chwały«, która stanowiła dla Augustyna problem tak głęboko osobisty, oznaczała dla pelagian chwałę w oczach pogańskiej opinii publicznej, chwałę, która stanie się udziałem Kościoła jako instytucji ukonstytuowanych z doskonałych jednostek. Oczywiście w tym właśnie miejscu pelagianizm najdotkliwiej ugodził Augustyna
Pelagianie podkreślali zdecydowanie, wbrew stanowisku Augustyna, możliwość osiągnięcia przez człowieka bożej doskonałości, pod kątem doskonałości stworzona bowiem została ludzka natura. W późniejszym okresie najpoważniejszym krytykiem, choć zarazem i do pewnego stopnia kontynuatorem, będzie Tomasz z Akwinu.
Na podstawie zdobytej wiedzy uzupełnij mapę myśli, rozwijając zapisane w niej hasła.
Słownik
(gr. historía – opowieść o dawnych wydarzeniach + gr. sophia – mądrość) spojrzenie i odkrywanie historii przez pryzmat finalizmu i ostatecznego zbawienia, z tej perspektywy historia jest batalią pomiędzy przemijającymi doczesnymi królestwami a triumfującym ostatecznie państwem bożym
groźna herezja z pierwszych wieków chrześcijaństwa (wywodząca się od proroka Manesa), silnie zwalczana przez św. Augustyna; opierała się na tezie o zasadniczej opozycji pomiędzy dobrem i złem
nurt rozwoju myśli platońskiej związany z postacią Ammoniosa Sakkosa (III w. n.e.) w Aleksandrii; systematycznie ugruntowany przez Plotyna i jego uczniów (Proklos)
civitas Dei, tworzy je mniejszość wybrana przez Boga, której prawdziwą ojczyzną jest niebo, na ziemi są oni jedynie pielgrzymami; ostateczny cel dziejów
civitas terrena, tworzą je wszyscy źli, od upadłych aniołów i Kaina, aż po ostatecznego złego człowieka w dziejach; państwo to nie było identyfikowane z jakimś konkretnym, realnie istniejącym państwem, ostatecznie jest to skupisko wiecznie potępionych
nurt powstały jako reakcja na koncepcje św. Augustyna, założony przez mnicha Pelagiusza; głosił możliwość osiągnięcia przez człowieka doskonałości; Kościół jawi się jako mała grupa wiernych (zbawionych) w otoczeniu pogańskiego świata