Kluczowe dla myśli Emmanuela Lévinasa było doświadczenie Holocaustu i pytanie, jak możliwa jest filozofia po Auschwitz.
Pragnął używać nowego języka, przekroczyć jego poznawcze granice. Dowodził pierwszeństwa etyki nad ontologią i sprawiedliwości nad wolnością, która, jak uważał, ma moc zawłaszczania, jest władzą, podobnie jak jest nią poznanie. Spotkanie z Innym stwarza według Lévinasa możliwość transcendencji – określał to jako spotkanie z nieskończonością. Doświadczenie to rodzi dobro, ponieważ wzywa do odpowiedzialności – wobec Innego i za niego. Jak napisał:
Trudna wolność. Eseje o judaizmieŚwiadomość moralna nie jest doświadczeniem wartości, ale dostąpieniem bytu zewnętrznego; bytem zewnętrznym w pełnym tego słowa znaczeniu jest Drugi.
Poznasz biografię i poglądy Emmanuela Lévinasa.
Przeanalizujesz doświadczenie spotkania z Innym i jego konsekwencje dla istnienia „ja” w świecie.
Ocenisz znaczenie filozofii Innego i jej wymiar humanistyczny.