Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RMyRdTexng0FC
Ilustracja przedstawia powieszone na ścianie głowy manekinów. Pierwsza jest w pełnym makijażu, z pomalowanymi ustami, brwiami oraz wydłużonymi rzęsami, podobnie druga. Kolejna jest bez rzęs. Następne są bez namalowanej twarzy.

Słownik filozoficzny: Emmanuel Lévinas

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kluczowe dla myśli Emmanuela Lévinasa było doświadczenie Holocaustu i pytanie, jak możliwa jest filozofia po Auschwitz.

Pragnął używać nowego języka, przekroczyć jego poznawcze granice. Dowodził pierwszeństwa etyki nad ontologią i sprawiedliwości nad wolnością, która, jak uważał, ma moc zawłaszczania, jest władzą, podobnie jak jest nią poznanie. Spotkanie z Innym stwarza według Lévinasa możliwość transcendencji – określał to jako spotkanie z nieskończonością. Doświadczenie to rodzi dobro, ponieważ wzywa do odpowiedzialności – wobec Innego i za niego. Jak napisał:

Emmanuel Lévinas Trudna wolność. Eseje o judaizmie

Świadomość moralna nie jest doświadczeniem wartości, ale dostąpieniem bytu zewnętrznego; bytem zewnętrznym w pełnym tego słowa znaczeniu jest Drugi.

levi Źródło: Emmanuel Lévinas, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, s. 316. Cytat za: Moralność i niemoralność. Szkice o polityce i społeczeństwie, pod red. R. Borkowskiego, Kraków 2005, s. 23-24.
Twoje cele
  • Poznasz biografię i poglądy Emmanuela Lévinasa.

  • Przeanalizujesz doświadczenie spotkania z Innym i jego konsekwencje dla istnienia „ja” w świecie.

  • Ocenisz znaczenie filozofii Innego i jej wymiar humanistyczny.