Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZJhvqQ4eCaWq
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika. Wierzchnia warstwa kostki składka się z kwadratów przedstawiających obraz chmurnego nieba. Pozostałe ścianki składają z kolorowych kwadratów.

Kurs logiki: lekcja 15. Wieloznaczność, chwiejność składniowa i myślenie figuralne

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Niedawno czytałem pewną książkę, w której natknąłem się na zdanie: „W taką wichurę las nie był bezpieczny.” Co autorka chciała tu wyrazić? Czy to, że las nie jest bezpiecznym miejscem w trakcie wichury, czy to, że wichura zagraża egzystencji lasu? Czy wiesz, że ta niejasność ma w logice specjalną nazwę, a jej rozpoznawanie oraz umiejętność unikania stanowi bardzo ważną kompetencję? W dzisiejszej lekcji tę między innymi kompetencję będziemy ćwiczyć.

Twoje cele
  • Poznasz trzy kolejne ważne i powszechne wady wypowiedzi: wieloznaczność, chwiejność składniową i myślenie figuralne.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie i odróżnianie od siebie tych wad.

  • Nauczysz się stosować w odniesieniu do wypowiedzi zasadę życzliwej interpretacji.

  • Poćwiczysz naprawianie wypowiedzi wieloznacznych, chwiejnych składniowo oraz figuralnych.