Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1CTVsyMKc3qG
Zdjęcie przedstawia dwie dłonie naprzeciw siebie. Każda z dłoni ma wyciągnięty wskazujący palec.

Argumentacja uczciwa i nieuczciwa

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czym różni się argumentacja uczciwa od manipulacji? Jak odróżnić tę drugą od tej pierwszej? Jak argumentować uczciwie i unikać nieuczciwości w perswazji? Które sposoby przekonywania nie są uczciwe? Aby na te pytania odpowiedzieć i stosować argumenty etyczne – zarówno w piśmie, jak i w mowie – oraz umieć rozpoznać nieetyczne sposoby przekonywania i reagować na nie, warto znać zasady erystyki (sztuki pokonywania przeciwnika w sporze). Jej nowożytny opis, zawierający katalog nieuczciwych sposobów dyskutowania, stworzył Artur Schopenhauer (1788‑1860) w swej Sztuce prowadzenia sporów.

Twoje cele
  • Omówisz pojęcia retoryki, dialektyki, erystyki.

  • Wyjaśnisz pojęcia argumentu i argumentacji, w tym argumentów etycznych i nieetycznych.

  • Rozróżnisz wybrane chwyty erystyczne.

  • Przeanalizujesz fragmenty Sztuki prowadzenia sporów Schopenhauera.