RVSRnnOzkyxaJ
Fotografia przedstawia fragment planszy do gry leżącej na blacie. Na rogu planszy stoją plastikowe figurki przedstawiające dom i samochód.

Resocjalizacja

Źródło: Suzy Hazelwood, domena publiczna.

Czy resocjalizacja to re‑socjalizacja? Czy należy ją traktować jako ponowną socjalizację? Tak jak reaktywacja jest obudzeniem tego, co uśpione, a repeta – drugim obiadem? I tak, i nie. Resocjalizacja nie jest przypomnieniem zapomnianych wartości i norm. Jeśli jednostka jej potrzebuje, to znaczy, że niektórych wartości i norm nie zinternalizowała wtedy, kiedy był na to czas. To nie znaczy, że nie była poddana procesowi socjalizacji. Najwyraźniej był on jednak wadliwie przeprowadzony. Dlatego „re” w resocjalizacji należy traktować raczej jako naprawę (reperację) niż powtórkę. Ma to swoje konsekwencje dla przebiegu samego procesu. Jakie? Zrozumiesz, zapoznając się z materiałem tej lekcji.

Twoje cele
  • Zdefiniujesz resocjalizację oraz zidentyfikujesz warunki efektywności procesu resocjalizacji.

  • Odróżnisz tolerancję od akceptacji i stygmatyzację od braku akceptacji.

  • Wyjaśnisz, jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”.

  • Rozpoznasz przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji oraz przedstawisz możliwe sposoby przeciwstawiania się tym zjawiskom.

  • Porównasz argumenty za i przeciw resocjalizacji.