Co to jest Oświecenie?Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletniości, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletniość to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletniość wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa. Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem – tak oto brzmi hasło Oświecenia. (...) Do wejścia na drogę Oświecenia nie potrzeba niczego prócz wolności: i to wolności najnieszkodliwszej spośród wszystkiego, co nazwać można wolnością, mianowicie wolności czynienia wszechstronnego, publicznego użytku ze swego rozumu.
Kantowska wizja oświecenia to wizja czasów, w których jednostka zyskuje prawo do wszechstronnego posługiwania się własnym rozumem i odrzucenia autorytetów - z pożytkiem dla ogółu. Z racjonalizmem łączy się empiryzm, czyli pogląd, według którego zasadniczą rolę w poznaniu odgrywa doświadczenie. Empiryczna metoda poznania rzeczywistości, którą dziś uznajemy za konieczny warunek rozwoju nauki (ściślej: nauk eksperymentalnych), w oświeceniu zaczęła być stosowana na szeroką skalę.
Racjonalizm i empiryzm zaowocowały optymizmem poznawczym: wiarą w możliwości poznawania praw rządzących światem i w postęp techniki, a także w możliwość wpływania na kształt życia społecznego.
Powtórzysz wiadomości z epoki oświecenia.
Scharakteryzujesz główne myśli filozoficzne epoki oświecenia.
Wskażesz cechy charakterystyczne sztuki oświecenia.