Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RO4pYxP3jVGR1
Ilustracja przedstawia twarz mężczyzny w średnim wieku. Postać prezentuje pociągłą twarz w całości. Ma krótko przystrzyżone włosy i niewielkie zakola na pomarszczonym czole. Jego brwi są wydatne. Ma głęboko osadzone oczy. Ubrany jest w garnitur, koszulę i krawat.

Oniryzm i fantastyka w opowiadaniu Brunona Schulza Sklepy cynamonowe

Warszawa, Bruno Schulz na malowidle ściennym w bramie Nowolipki 4
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podczas pierwszej lektury trudno jest oswoić świat opowiadań Brunona Schulza. Wprawdzie można je czytać zgodnie z jedną z przyjętych konwencji: oniryczną, fantastyczną, surrealistyczną czy baśniową, ale nawet przyjmując którąś z tych koncepcji interpretacyjnych, ma się odczucie, że nie udało się dotrzeć do istoty przekazu. Być może to poczucie będzie towarzyszyć odbiorcy zawsze, ilekroć weźmie do ręki te niecodzienne obrazy malowane słowem. Proza poetycka, jaką posługuje się pisarz, otwiera przed czytelnikiem obszary zawiłych metafor, wieloznacznych symboli, sięga do źródeł mitu. Można też czytać Sklepy cynamonowe czy Ulicę Krokodyli jako oryginalny, napisany ze swadą tekst, i poddać się urokowi innych światów, które kreuje Schulz.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym jest oniryzm.

  • Rozpoznasz konwencję oniryczną i fantastyczną w Sklepach cynamonowych.

  • Porównasz fragmenty utworów (Sklepy cynamonowe oraz Zbrodnia i kara), aby prześledzić podobne motywy.