Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1JMDt3AdEE99
Zdjęcie przedstawia stojący na stole globus.

Czym jest naród?

Źródło: domena publiczna.

We współczesnej nauce nie istnieje jednoznaczna definicja narodu. Przedstawiciele różnych nauk używają tego terminu w różnych kontekstach. Najmniej sporów budzi teza mówiąca o powstaniu narodu w toku rozwoju historycznego. Według tej teorii jest to wspólnota (zbiorowość) zbudowana w procesie historycznym na bazie wspólnego języka, obyczajów, kultury, terytorium oraz wspólnej gospodarki. Narody kształtowały się przez stulecia i według teorii antropologicznej ich genezą były rodziny, które z czasem tworzyły rody. Rody tworzyły klany, a klany łączyły się w plemiona. Te z kolei miały swój język (dialekt) i odrębny kult religijny. Kolejnym stadium rozwoju był lud, dysponujący już własną kulturą duchową i materialną. Kiedy jego członkowie zaczęli posługiwać się pismem, doszło do kształtowania się narodu. Według tej teorii miał on poczucie jedności i przekonanie o wspólnych przodkach, wspólnej tożsamości oraz interesach i celach.

Twoje cele
  • Przedstawisz genezę narodu.

  • Omówisz poszczególne koncepcje narodu.

  • Scharakteryzujesz czynniki narodowotwórcze.

  • Wyjaśnisz, czym jest tożsamość narodowa, a czym – świadomość narodowa.

  • Przeanalizujesz postawy względem narodu.

  • Zdefiniujesz pojęcie mniejszości narodowej i etnicznej w aspekcie narodu.