W 1978 roku Zbigniew Herbert zadał pytanie, czy kultura masowa musi stać w opozycji do kultury wysokiej, czy musi być jej wrogiem.
Jakość i nijakość w kulturze masowej ankieta (II)Istnieje niebezpieczna tendencja, aby „wygrać” kulturę masową przeciwko kulturze sensu stricto, wykazując społeczną nicość tomu wierszy, poważnego dramatu czy trudnego utworu muzycznego wobec masowego zapotrzebowania na piosenkę, tanią rozrywkę, kicz – co rzekomo uwielbia lud. Antagonizm taki istnieje i istniał zawsze (Seneka „przegrywał” w walce z popisami gladiatorów), ale doprawdy nie rozumiem, po co mielibyśmy pogłębiać ten antagonizm.
Jakie jest twoje zdanie?
Kultura masowa to nie tylko kultura mas, ale i mass mediów. Oba elementy tworzą swoistą mieszankę, która – według jej krytyków – stanowi zaprzeczenie kultury w ogóle, bo stoi w opozycji do jej elitarności. Czy jednak elitarność istotnie służy kulturze? Tej kwestii tak naprawdę nie można jednoznacznie rozstrzygnąć. Warto się jednak przyjrzeć paradoksom kultury masowej, która wraz z unifikacją idei niesie demokratyzację odbioru, a z uproszczeniem treści – rozszerzenie kręgu ich odbiorców. Zawsze zatem jest coś za coś. Zobaczmy, jak ta zasada ogniskuje się w kulturze masowej.
Wyjaśnisz, czym jest kultura masowa.
Wskażesz cechy kultury masowej.
Zaproponujesz argumenty przeciw kulturze masowej i w jej obronie.
Rozpoznasz popularne produkty kultury masowej.
Scharakteryzujesz proces powstawania kultury masowej.
Przeanalizujesz na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.
Rozróżnisz treści kulturowe zaliczane do kultury masowej i do kultury elitarnej.