Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SFKkBSJ8jFX
Zdjęcie przedstawia grubą, otwartą książkę leżącą na drewnianym stoliku. Brzegi książki są białe.

Język jako materiał poetycki: Daję ci słowo, że nie mam mowy Stanisława Barańczaka

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Możliwości języka potocznego, codziennego mogą okazać się nieskończone. Dlatego też używanie go jako tworzywa poetyckiego może nadać utartym, powszechnym formom nowe zaskakujące znaczenia, pogłębić konteksty użycia, a wreszcie – pomóc  zrozumieć doczesne problemy społeczne. Przekonuje o tym twórczość takich poetów lingwistycznych, jak na przykład Stanisław Barańczak. Pisarz wywodził się z Pokolenia ’68, które w sposób szczególny traktowało strukturę język a zwłaszcza związki frazeologiczne.

Twoje cele
  • Wskażesz cechy poezji lingwistycznej w wierszu Daję ci słowo, że nie ma mowy Stanisława Barańczaka.

  • Poznasz związki frazeologiczne i ich innowacje użyte przez Stanisława Barańczaka w wierszu Daję ci słowo, że nie ma mowy.

  • Przeanalizujesz wiersz Barańczaka w kontekście niedosłownych i nieoczywistych znaczeń utartych frazeologizmów.