Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat twórczości Stanisława Barańczaka, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Manifest poetycki Stanisława BarańczakaDj8Efrn3vManifest poetycki Stanisława Barańczaka

Program Nowej Fali w ujęciu Stanisława BarańczakaD3jTfAKpeProgram Nowej Fali w ujęciu Stanisława Barańczaka

Odkłamywanie świata w poezji Nowej FaliDOHWiFWQOdkłamywanie świata w poezji Nowej Fali

Drogi kąciku porad – metafizyka w poezji Stanisława BarańczakaDd8W9FPC1Drogi kąciku porad – metafizyka w poezji Stanisława Barańczaka

Jaką postawę życiową odrzuca, a jaką wybiera bohater wiersza Stanisława Barańczaka Drobnomieszczańskie cnoty?D1E6UFGIOJaką postawę życiową odrzuca, a jaką wybiera bohater wiersza Stanisława Barańczaka Drobnomieszczańskie cnoty?

Przeżycie pokoleniowe

R19kaDR2nlvyy1
Mural przedstawiający Stanisława Barańczaka autor zdjęcia: Tomasz Sienicki
Źródło: licencja: CC BY 4.0.

Stanisław Barańczak (1946‑2014) – poeta, tłumacz, krytyk literacki i wykładowca akademicki. Przez swoją działalność opozycyjną (był współtwórcą KORKORKOR-u) wobec totalitarnej władzy został zmuszony do opuszczenia kraju, od 1983 aż do śmierci przebywał w Stanach Zjednoczonych, gdzie tworzył i pracował jako wykładowca. Między innymi wraz z Adamem Zagajewskim, Julianem Kornhauserem, Ewą Lipską należał do Pokolenia ’68 (zwanego także Nową Falą). Twórcy tego pokolenia skupiali swą uwagę na doświadczeniu szarego obywatela, który zmuszany był wówczas do ulegania totalitarnym praktykom i poddawany był działaniu propagandy. Jako główny materiał poetycki twórcy Pokolenia’68 traktowali język. Polemizowali z utartymi związkami frazeologizmami, często stosując grę słówgra słówgrę słów. Często twórczość miała zatem charakter metatekstowymetatekstmetatekstowy. Wyróżnia się dwie przyczyny wspólnego lub zbliżonego stanowiska poetów Nowej Fali wobec zadań poezji, które w swojej twórczości rozwijał także Stanisław Barańczak. Jak pisze badacz Dariusz Pawelec:

Dariusz Pawelec Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty

Chcąc w pełni rozpoznać reguły organizujące tkankę poetycką wierszy Stanisława Barańczaka, musimy przywołać cechy szerszej struktury literackiej, mianowicie poezję Pokolenia ’68. (...) Pisząc o pokoleniu literackim, zawsze wskazuje się na dwie istotne cechy, które stają się dla badaczy podstawą przy łączeniu twórców w generacje. Pierwszym wyznacznikiem pokoleniowym jest data urodzenia. Za nią idą wpływy wychowawcze (...). Z tym właśnie wiąże się druga ze wspomnianych cech istotnych: „przeżycie pokoleniowe”, przez co należy rozumieć – jak pisze Kazimierz WykaKazimierz WykaKazimierz Wyka – „wielkie wstrząsy duchowe, które przypadając na lata młodości, stają się wspólnym dziedzictwem młodych”. Przeżycie pokoleniowe staje się później obszarem szczególnie eksploatowanym w twórczości danej wspólnoty. Przeżyciami, które wpłynęły na świadomość twórców urodzonych w okolicach roku 1946, stały się bez wątpienia tzw. wydarzenia marcowe w roku 1968.

3 Źródło: Dariusz Pawelec, Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty, Katowice 1992, s. 87–94.

Badacz miał tu na myśli nasilające się protesty przeciwko niewiarygodnej i propagandowej prasie. Wydarzeniem, które wywołało najgłębszy kryzys i sprzeciw społeczeństwa w tym okresie było zdjęcie z afisza Dziadów w reżyserii Kazimierza Dejmka. To właśnie protesty studenckie przeciwko tej decyzji państwa, które miały miejsce w marcu 1968 roku, zadecydowały o nazwie całego pokolenia.

Język w funkcji świata przedstawionego

R19cWlntjagqc
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Stanisław Barańczak Daje ci słowo, że nie ma mowy

Daję ci słowo, że nie ma mowy
takiej i takich słów, które by można
dać komuś tak, jak rękę na zgodę się daje,
dam sobie uciąć tę rękę, że nie ma
mowy o takich słowach, że dać słowo znaczy
dać gardło za coś, co i tak nie przejdzie
przez nie, co jest już z góry daniem za wygraną;
kto daje słowo, nie daje nikomu
posłuchu ani spokoju, niczemu
nie daje wiary i z niczym nie daje
sobie rady i wszystkim daje do myślenia, więc
daję ci słowo, że nie ma mowy,
że nie ma rady, że nie ma sensu,
że nie ma tu do kogo ust otworzyć i że
jednak dano nam tylko słowo do wyboru.

(Ja wiem, że to niesłuszne, 1977)

daje Źródło: Stanisław Barańczak, Daje ci słowo, że nie ma mowy, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, Kraków 2007, s. 171.

Wiersz Stanisława Barańczaka Daję ci słowo, że nie mam mowy pochodzi z tomiku Ja wiem, że to niesłuszne z 1977 roku.  Ze względu na koncept wiersza, który zbudowany jest wokół możliwości języka, defrazeologizacjidefrazeologizacjadefrazeologizacji, czyli dyskusji z utartymi frazeologizmami występującymi w komunikacji międzyludzkiej, a więc z jego metatekstowym charakterze, można go uznać za przykład poezji lingwistycznejpoezja lingwistycznapoezji lingwistycznej

Dariusz Pawelec Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty

Konstrukcje poetyckie w szczególny sposób nakierowane na język, tzn. podnoszące rangę funkcję metajęzykowej komunikatu, równouprawniające ją niemal z funkcją poetycka, należą do podstawowych wyznaczników tzw. „poezji lingwistycznej”. Ich głównym zadaniem jest stworzenie takiej perspektywy oglądu świat, która rozpoczynałaby się od rozpoznania „świata języka”.

4 Źródło: Dariusz Pawelec, Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty, Katowice 1992, s. 39.

Język jako świadectwo

W wierszu Daję ci słowo, że nie ma mowy dynamika rozwijania kolejnych myśli jest niezwykle głęboka. Utwór jest wypadkową wątpliwości, dylematów i niezwykle trudnych decyzji moralnych trapiących przeciętnego obywatela okresu PRL‑u żyjącego w dojmującej, totalitarnej rzeczywistości.

Dariusz Pawelec Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty

Z poezji, której ambicją jest „dawanie świadectwa”, wyłuskać można szereg konkretów, czyniących owo świadectwo wiarygodnym. Jednak dopiero poeci‑lingwiści Pokolenia’68 wzorujący się na osiągnięciach artystycznych Mirona BiałoszewskiegoMiron BiałoszewskiMirona Białoszewskiego, postanowili doświadczenia człowieka ich czasów przekazać w formie zapisu językowego zgiełku.

6 Źródło: Dariusz Pawelec, Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty, Katowice 1992, s. 58.

Wiersz Daję ci słowo, że nie ma mowy jako mini‑wykład

Dariusz Pawelec Czytając Barańczaka

Wiersz jest typową dla Barańczaka wariacją frazeologicznąinnowacja frazeologicznawariacją frazeologiczną mającą za zadanie potęgować wieloznaczność przekazu. Tematem wprost przedstawianym jest waga i wartość słowa. W wierszu postulowana jest postawa heroiczna, możliwa do zrealizowania przez każdego, kto zechce żyć w zgodzie z własnym sumieniem, nawet jeśli ma to oznaczać opowiedzenie się po stronie spraw z góry przegranych. Tekst można również nazwać mini‑wykładem poświęconym etyce twórczej, w którym następuje jednoznaczne opowiedzenie się za romantycznym postulatem, by żyć tak, jak się pisze.

5 Źródło: Dariusz Pawelec, Czytając Barańczaka, Katowice 1995, s. 89.
Miron Białoszewski
Kazimierz Wyka

Słownik

defrazeologizacja
defrazeologizacja

(łac. de – przedrostek, który odwraca znaczenie pierwotnego wyrazu) – zabieg polegający na przedstawieniu dosłownego znaczenia elementów składających się na związek frazeologiczny (patrz: frazeologizmy)

gra słów
gra słów

(ang. word‑play, play on words) – zabieg językowy polegający na zestawieniu słów o podobieństwie brzmieniowym; celem gry słów jest podkreślenie znaczeń tych słów, ale także ich wieloznaczności prowadzącej do np. kontrastu, paradoksu

innowacja frazeologiczna
innowacja frazeologiczna

ingerencja świadoma lub nieświadoma w budowę i znaczenie związku frazeologicznego

KOR
KOR

Komitet Obrony Robotników; polska organizacja opozycyjna, której członkowie sprzeciwiali się polityce władz komunistycznych, niosąc pomoc osobom represjonowanym w wyniku strajków w 1976 roku (przede wszystkim w Radomiu, Ursusie oraz Płocku); działalność KOR‑u opierała się przede wszystkim na organizacji: pomocy finansowej, prawnej oraz lekarskiej i informowaniu opinii publicznej o represjach; wśród założycieli KOR‑u znaleźli się m.in.: Jerzy Andrzejewski, Stanisław Barańczak, Ludwik Cohn, Jacek Kuroń, Edward Lipiński, Antoni Macierewicz

metatekst
metatekst

(gr. meta – ponad, poza + tekstum – tkanina, związek wyrazów) - tekst traktujący o innym tekście; tekst naśladujący inny tekst lub będący wynikiem jego przekształcenia

poezja lingwistyczna
poezja lingwistyczna

(łac. lingua – język) – poezja poddająca analizie język pozaliteracki, zwłaszcza codzienny, kolokwialny