Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1FKdVCUazHd4
Zdjęcie przedstawia rozgwieżdżone niebo. Na jego tle widoczny jest duży, drewniany krzyż.

Logika w służbie chrześcijaństwa – św. Tomasz i Arystoteles

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Zastanowimy się w tej lekcji nad związkami filozofii chrześcijańskiej i logiki. Jako że religia dotyczy tego, co nadprzyrodzone, jej niektóre aspekty wymykają się możliwościom poznawczym ludzkiego rozumu. Niektórych mogłoby więc zdziwić, że religię będziemy łączyć tu z racjonalną, opartą na logice myślą.

Oczywiście istnieją nurty filozofii chrześcijańskiej, które powątpiewają w możliwości ludzkiego rozumu. Filozofia św. Tomasza z Akwinu sytuuje się jednak na antypodach tego rodzaju stanowisk. Poprzez swoje związki z nastawionym racjonalnie i empirycznie filozofem starożytnym – Arystotelesem ze Stagiry, Tomasz przypisywał rozumowi istotną rolę w poznaniu (również poznaniu Boga), zaś kluczowym narzędziem jego filozofii była właśnie opracowana przez Arystotelesa logika. W tej lekcji zastanowimy się przede wszystkim nad tym, w jaki sposób Tomasz stworzył swoją koncepcję Boga, dokonując przekształceń w filozofii bytu Arystotelesa.

Twoje cele
  • Przedstawisz koncepcję bytu jako istoty i istnienia św. Tomasza.

  • Wykażesz związek ontologii Tomasza z Arystotelesowską koncepcją substancji.

  • Scharakteryzujesz koncepcję Boga i człowieka św. Tomasza.

  • Scharakteryzujesz teorię poznania św. Tomasza w kontekście sporu o uniwersalia.