Zastanowimy się w tej lekcji nad związkami filozofii chrześcijańskiej i logiki. Jako że religia dotyczy tego, co nadprzyrodzone, jej niektóre aspekty wymykają się możliwościom poznawczym ludzkiego rozumu. Niektórych mogłoby więc zdziwić, że religię będziemy łączyć tu z racjonalną, opartą na logice myślą.
Oczywiście istnieją nurty filozofii chrześcijańskiej, które powątpiewają w możliwości ludzkiego rozumu. Filozofia św. Tomasza z Akwinu sytuuje się jednak na antypodach tego rodzaju stanowisk. Poprzez swoje związki z nastawionym racjonalnie i empirycznie filozofem starożytnym – Arystotelesem ze Stagiry, Tomasz przypisywał rozumowi istotną rolę w poznaniu (również poznaniu Boga), zaś kluczowym narzędziem jego filozofii była właśnie opracowana przez Arystotelesa logika. W tej lekcji zastanowimy się przede wszystkim nad tym, w jaki sposób Tomasz stworzył swoją koncepcję Boga, dokonując przekształceń w filozofii bytu Arystotelesa.
Przedstawisz koncepcję bytu jako istoty i istnienia św. Tomasza.
Wykażesz związek ontologii Tomasza z Arystotelesowską koncepcją substancji.
Scharakteryzujesz koncepcję Boga i człowieka św. Tomasza.
Scharakteryzujesz teorię poznania św. Tomasza w kontekście sporu o uniwersalia.