Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ErMW51ZSyJD
Na zdjęciu fragment postaci. Postać ubrana jest w czarne spodnie i różową bluzkę. W prawej ręce trzyma ona 2 książki. Obwoluta grubszej książki jest pomarańczowa. Obwoluta cieńszej książki jest czerwona.

Oświecenie w literaturze i malarstwie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Oświecenie, nazywane też epoką rozumu, kojarzy się głównie z rozwinięciem założeń dydaktycznych, ukierunkowaniem na rozwijanie wiedzy i formowanie nowych pokoleń, którym wpojone zostaną wartości i odpowiednia postawa społeczna.

Służą temu różne teksty kultury, zarówno literatura, jak i malarstwo, posługujące się odpowiednimi środkami wyrazu. Twórcy literatury okresu oświecenia rezygnowali z wyszukanego słownictwa, łacińskich zapożyczeń i barokowych konceptów, unikali archaizmów i gwary. Klasycyzm oznaczał umiar i komunikatywność. Dlatego też pisarze tego okresu wykorzystywali cały wachlarz składniowych środków stylistycznych, by nadać swym utworom artystyczny wyraz.

Twoje cele
  • Wskażesz, w jaki sposób epoka oświecenia kształtowała polski język literacki.

  • Wymienisz środki stylistyczne wykorzystywane w utworach z epoki.

  • Wyjaśnisz, na czym polega heroikomiczność Monachomachii Krasickiego.

  • Opiszesz dydaktyczne funkcje XVIII‑wiecznego malarstwa.