Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1IdzcfiBE7Si
Ilustracja przedstawia złotą biżuterię, naszyjniki, spinki, pierścionki.

W jaki sposób roztworzyć miedź, srebro i złoto?

Ze złota wykonuje się biżuterię.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

To było spokojne i słoneczne popołudnie, niczym się nie wyróżniało. Zegar powoli zbliżał się ku godzinie 18, co pozwoliłoby zamknąć salon jubilerski, znajdujący się w jednej z wąskich uliczek pewnego europejskiego miasta. Wtem do salonu nieśmiało weszła pewna młoda dama. Kilka dni wcześniej otrzymała od swojego męża złotą bransoletkę z okazji rocznicy ślubu. Zauważyła, że na nadgarstku zaczęły pojawiać się zielone smugi. „Czy to złoto?” – niepewnie zapytała starszego mężczyznę znajdującego się w salonie. Ten z uśmiechem spojrzał w stronę młodej kobiety. Czy mąż rzeczywiście obdarował swoją ukochaną złotem? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym materiale.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz różnice w reaktywności miedzi, srebra i złota.

  • Zapiszesz równanie reakcji chemicznej pomiędzy złotem a wodą królewską.

  • Zapiszesz równania reakcji chemicznych miedzi i srebra z kwasami utleniającymi.

  • Korzystając z wirtualnego laboratorium, wykonasz eksperyment, w wyniku którego roztworzysz miedź, srebro i złoto.