Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLx5eoNYNl3vT
Zdjęcie przedstawia niezapisany, otwarty zeszyt w linie, leżący na blacie stołu. Na zeszycie leży długopis.

Warsztaty interpretacyjne. Leopold Staff, Rzęsa

Źródło: domena publiczna.

Ostatni tom Leopolda Staffa (wydany jeszcze za jego życia) został okrzyknięty nowatorskim dziełem w polskiej poezji. Te późne wiersze poety rezygnowały z bogactwa  środków stylistycznych, z rymu, a nawet z jednoznacznego przesłania. Staff miał wówczas 76 lat. Jego odważny gest był jednocześnie ryzykowny. Klasyk z ogromnym dorobkiem stanął bowiem w opozycji do samego siebie. Stary poeta odezwał się wyrobionym, ale zupełnie nowym – młodym głosem.  W wierszu Rzęsa dzieje się rzecz podobna: młodzieniec i mędrzec zamieniają się rolami.

W tej części cyklu lekcji, która została poświęcona nauce metody czytania i analizowania wierszy oraz opracowywania pisemnej interpretacji, przećwiczysz zdobyte dotąd umiejętności na przykładzie wiersza Leopolda Staffa Rzęsa.

Twoje cele
  • Poznasz kontekst biograficzny i historycznoliteracki powstania utworu.

  • Sformułujesz tezę interpretacyjną.

  • Określisz sytuację liryczną w wierszu Rzęsa.

  • Wskażesz zastosowane środki wyrazu poetyckiego.

  • Dokonasz interpretacji utworu.