Ostatni tom Leopolda Staffa (wydany jeszcze za jego życia) został okrzyknięty nowatorskim dziełem w polskiej poezji. Te późne wiersze poety rezygnowały z bogactwa środków stylistycznych, z rymu, a nawet z jednoznacznego przesłania. Staff miał wówczas 76 lat. Jego odważny gest był jednocześnie ryzykowny. Klasyk z ogromnym dorobkiem stanął bowiem w opozycji do samego siebie. Stary poeta odezwał się wyrobionym, ale zupełnie nowym – młodym głosem. W wierszu Rzęsa dzieje się rzecz podobna: młodzieniec i mędrzec zamieniają się rolami.
W tej części cyklu lekcji, która została poświęcona nauce metody czytania i analizowania wierszy oraz opracowywania pisemnej interpretacji, przećwiczysz zdobyte dotąd umiejętności na przykładzie wiersza Leopolda Staffa Rzęsa.
Poznasz kontekst biograficzny i historycznoliteracki powstania utworu.
Sformułujesz tezę interpretacyjną.
Określisz sytuację liryczną w wierszu Rzęsa.
Wskażesz zastosowane środki wyrazu poetyckiego.
Dokonasz interpretacji utworu.