Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rkmdh0xHpELjF
Obraz przedstawia podstawę dużej latarni morskiej. Latarnia stoi na niewysokiej skale otoczonej wodami Morza Śródziemnego. Budowla jest monumentalna, otoczona murem. Na drugim planie widać zabudowania Aleksandrii.

Eureka. Kultura i nauka epoki hellenistycznej

Wyobrażenie jednego z siedmiu cudów świata starożytnego, słynna latarnia morska na Faros w Aleksandrii. Miasto to pod panowaniem Ptolemeuszów wyrosło na stolicę świata kulturalnego epoki.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Epoka hellenistyczna” to pojęcie nowożytne na określenie okresu między śmiercią Aleksandra Wielkiego (323 r. p.n.e.) a śmiercią Kleopatry VII (30 r. p.n.e.). Był to okres ekspansji kultury greckiej na nowe obszary, znajdujące się pod władzą następców Aleksandra Wielkiego, tzw. diadochów. Zetknięcie się Greków z innymi ludami doprowadziło do przemian i niebywałego rozkwitu kultury i nauki, również inne czynniki miały na to wpływ.

RoQFadRO9syel1
Linia chronologiczna prezentująca wydarzenia między 323 a 30 rokiem przed naszą erą.  323 rok przed naszą erą – śmierć Aleksandra Wielkiego.  323 rok przed naszą erą – przejęcie władzy w imperium przez diadochów.  III wiek przed naszą erą – założenie Biblioteki Aleksandryjskiej.  III wiek przed naszą erą – powstanie „Aleksandra” Lykofrona.  III wiek przed naszą erą – teza Arystracha z Samos o Ziemi krążącej wokół Słońca.  III wiek przed naszą erą – „Eurek” Archimedesa z Syrakuz.  III‑II wiek przed naszą erą – wyliczenie przez Eratostenesa z Cyreny obwodu Ziemi. 30 rok przed naszą erą – śmierć Kleopatry VII.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, dlaczego Grecy nazywali pewnego filozofa psem.

  • Zidentyfikujesz rzeźby z epoki hellenistycznej po ich charakterystycznych cechach.

  • Porównasz muzea greckie i współczesne.

  • Posiłkując się wiedzą z innych przedmiotów, wyjaśnisz, na czym polegał geniusz starożytnych uczonych, m.in. Archimedesa.