Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1RLgNVoEr8Qf
Obraz przedstawia scenę rodzajową w wiejskiej izbie. W centralnej części znajduje się grupa trojga małych dzieci. Są zajęte rozmową ze sobą. Nieopodal nich, w lewej części obrazu, na fotelu siedzi starsza kobieta. Na głowie ma czepek. Ramiona jej są owinięte chustą. Prawą rękę ma wspartą na oparciu fotela. Lewą rękę trzyma na ramionach zwróconego do niej twarzą chłopca. Chłopiec opiera się o poręcz fotela. W nogach kobiety siedzi dziewczynka. W prawej części obrazu, w tle rysuje się niewyraźnie męska postać.

Powieść realistyczna, czyli poszukiwanie prawdziwego obrazu świata

Jean‑François Millet, Rustykalne wnętrze, 1875
Źródło: domena publiczna.

Literatura zwykle opiera się na wyobraźni twórcy, ukazując świat jego wewnętrznych przeżyć, pragnień i pasji. W epokach takich jak romantyzm założenie to znajdywało realizację w postaci subiektywizmu oraz zgłębiania rzeczywistości duchowej. Pisarze drugiej połowy XIX w. zdecydowanie odrzucili literacką fantazję, uznając ją za zbędne narzędzie, które jedynie zniekształca obraz rzeczywistości. Postulowali zbliżenie literatury do życia poprzez skrupulatne rejestrowanie procesów zachodzących w ówczesnym świecie. Artysta miał za zadanie pokazać czytelnikowi rzeczywistość bez upiększeń, a więc taką, jaka jest naprawdę. Pisarze wyszli ze swoich gabinetów, zaczęli wnikliwie obserwować otaczający ich świat i sięgnęli po tematy uważane wcześniej za przyziemne i niegodne sztuki.

Twoje cele
  • Wskażesz główne cechy prozy realistycznej.

  • Opiszesz sposób kreacji bohatera w powieściach realistycznych.

  • Rozpoznasz cechy realizmu w znanych ci utworach literackich doby pozytywizmu.

  • Porównasz twórczość polskich przedstawicieli realizmu z dziełami pisarzy zagranicznych.