Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RnijuUal7ASXT
Zdjęcie przedstawia wrota wejściowe do średniowiecznej budowli. Drzwi są licznie ozdobione okuciami z motywami roślinnymi.

Co nam zostało ze średniowiecza? Dialog z tradycją

Czy nasze wyobrażenia o mentalności i wrażliwości estetycznej średniowiecza są prawdziwe? Jak kształtowała się średniowieczna koncepcja piękna? W jaki sposób filozofia wieków średnich odzwierciedlała się w sztuce i literaturze?

Pojmowanie piękna zawsze związane jest z mentalnością epoki i jej systemem wartości. Kultura średniowieczna związana była z rozwojem chrześcijaństwa i myśl religijna stanowiła podstawę poczucia wspólnoty. Symbolika religijna stanowiła rodzaj uniwersalnego języka, za którym stał uniwersalny system wartości.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz średniowieczną koncepcję piękna.

  • Przeanalizujesz tekst Umberto Eco na temat średniowiecznej wrażliwości estetycznej.

  • Przypomnisz sobie motywy i wzorce osobowe występujące w literaturze i sztuce średniowiecza oraz ich kontekst filozoficzny.

  • Porównasz tekst średniowieczny z wierszem współczesnym.

  • Rozpoznasz nawiązania do średniowiecza w literaturze współczesnej.