Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RltljxOGCqLeU
Ilustracja przedstawia rysunki techniczne urządzeń i przedmiotów.

Od pre- do neopozytywizmu

Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Co powinniśmy poznawać? Jaki jest zakres wartościowej wiedzy? Czym powinna być filozofia – źródłem odpowiedzi na fundamentalne pytania metafizyczne czy refleksją nad metodami i językiem nauki? Od czasów oświecenia coraz wyraźniej słyszalny był głos tych myślicieli, którzy uznali, że nowożytna nauka jest jedynym wartościowym narzędziem osiągania prawdziwej wiedzy o świecie, a filozofia powinna ograniczyć swą refleksję do obszaru sposobu uprawiania nauki i jej języka. Nurt ten określamy nurtem pozytywistycznym – uznawał on doświadczenie i badanie danych nam w doświadczeniu zjawisk za jedyne źródło wartościowej wiedzy o świecie, ograniczał obszar tego badania do rzeczywistości przyrodniczej i poszczególnych faktów występujących w tej rzeczywistości, a zadania filozofii redukował do refleksji nad podstawami nauki.

Twoje cele
  • Wskażesz cechy wspólne dla koncepcji pozytywistycznych od czasów oświecenia po współczesność.

  • Przeanalizujesz hasło z Wielkiej Encyklopedii Francuskiej dotyczące krytyki w naukach.

  • Przeanalizujesz fragmenty Wykładu filozofii pozytywnej Augusta Comte’a oraz Zwrotu w filozofii Moritza Schlicka.