Co powinniśmy poznawać? Jaki jest zakres wartościowej wiedzy? Czym powinna być filozofia – źródłem odpowiedzi na fundamentalne pytania metafizyczne czy refleksją nad metodami i językiem nauki? Od czasów oświecenia coraz wyraźniej słyszalny był głos tych myślicieli, którzy uznali, że nowożytna nauka jest jedynym wartościowym narzędziem osiągania prawdziwej wiedzy o świecie, a filozofia powinna ograniczyć swą refleksję do obszaru sposobu uprawiania nauki i jej języka. Nurt ten określamy nurtem pozytywistycznym – uznawał on doświadczenie i badanie danych nam w doświadczeniu zjawisk za jedyne źródło wartościowej wiedzy o świecie, ograniczał obszar tego badania do rzeczywistości przyrodniczej i poszczególnych faktów występujących w tej rzeczywistości, a zadania filozofii redukował do refleksji nad podstawami nauki.
Wskażesz cechy wspólne dla koncepcji pozytywistycznych od czasów oświecenia po współczesność.
Przeanalizujesz hasło z Wielkiej Encyklopedii Francuskiej dotyczące krytyki w naukach.
Przeanalizujesz fragmenty Wykładu filozofii pozytywnej Augusta Comte’a oraz Zwrotu w filozofii Moritza Schlicka.