Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RNZoujZhC5YfI
Zdjęcie przedstawia zabrudzone czarno-białe klawisze fortepianu.

Opowieść o chorobliwej zazdrości i muzycznym geniuszu. Amadeusz w reżyserii Miloša Formana

Źródło: dostępny w internecie: Pixabay.com, domena publiczna.

Film Amadeusz Miloša Formana jest pewnego rodzaju przypowieścią o dobrym i przeciętnym muzyku. Dobry muzyk tak naprawdę jest geniuszem, którego świat nie rozumie i na pewno nie docenia. Być może gdyby urodził się dziś, już wygrałby jakiś talent show, nagrał wiele płyt, a producenci obsypywaliby go pieniędzmi. Urodził się jednak w XVIII wieku, kiedy oto cesarz, komentując jedną z jego oper, mówi, że jest w niej zbyt dużo nut. Cesarz, który nie miał talentu muzycznego i na muzyce się nie znał, ale jego głos był decydujący. „Grzechem” Mozarta była jego bezkompromisowość, zbyt duża pewność siebie i ekscentryczność. By zwrócić uwagę śmietanki towarzyskiej Wiednia, zachowywał się dziecinne, momentami wulgarnie i prostacko. Dlatego też przeciętny muzyk, Antonio Salieri, jest zły i rozgoryczony, że Bóg dał wielki talent takiemu kabotynowi. Postanawia więc zabić Mozarta i zemścić się na Bogu. W przypowieściach jednak dobro wygrywa. Ta przypowieść nie była inna…

Twoje cele
  • Zinterpretujesz przesłanie filmu Amadeusz Miloša Formana.

  • Dowiesz się, jaki był status artystów w XVIII wieku.

  • Porównasz dwóch filmowych antagonistów – Mozarta i Salieriego.

  • Poznasz motywacje działania bohatera filmu Miloša Formana, Antonia Salieriego.

  • Poznasz kontekst psychologiczny filmu.

  • Zinterpretujesz rekwizyt maski w filmie.

  • Zastanowisz się, co film Formana ma wspólnego z koncepcją ethosu.

Uwaga. Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z filmem Miloša Formana Amadeusz.