Film Amadeusz Miloša Formana jest pewnego rodzaju przypowieścią o dobrym i przeciętnym muzyku. Dobry muzyk tak naprawdę jest geniuszem, którego świat nie rozumie i na pewno nie docenia. Być może gdyby urodził się dziś, już wygrałby jakiś talent show, nagrał wiele płyt, a producenci obsypywaliby go pieniędzmi. Urodził się jednak w XVIII wieku, kiedy oto cesarz, komentując jedną z jego oper, mówi, że jest w niej zbyt dużo nut. Cesarz, który nie miał talentu muzycznego i na muzyce się nie znał, ale jego głos był decydujący. „Grzechem” Mozarta była jego bezkompromisowość, zbyt duża pewność siebie i ekscentryczność. By zwrócić uwagę śmietanki towarzyskiej Wiednia, zachowywał się dziecinne, momentami wulgarnie i prostacko. Dlatego też przeciętny muzyk, Antonio Salieri, jest zły i rozgoryczony, że Bóg dał wielki talent takiemu kabotynowi. Postanawia więc zabić Mozarta i zemścić się na Bogu. W przypowieściach jednak dobro wygrywa. Ta przypowieść nie była inna…
Zinterpretujesz przesłanie filmu Amadeusz Miloša Formana.
Dowiesz się, jaki był status artystów w XVIII wieku.
Porównasz dwóch filmowych antagonistów – Mozarta i Salieriego.
Poznasz motywacje działania bohatera filmu Miloša Formana, Antonia Salieriego.
Poznasz kontekst psychologiczny filmu.
Zinterpretujesz rekwizyt maski w filmie.
Zastanowisz się, co film Formana ma wspólnego z koncepcją ethosu.
Uwaga. Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z filmem Miloša Formana Amadeusz.