Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Rk0YlqtMuUd
Fotografia przedstawia czteroosobową rodzinę siedzącą przy stole w ogrodzie. Mężczyzna w sile wieku ma krótkie włosy, okulary i wąsy. Ubrany jest w marynarkę. Pali papieros. Obok siedzi dziewczynka, ma półdługie włosy. Po drugiej stronie stołu siedzi kobieta ubrana w koszulę i wzorzystą kamizelkę. Na głowie ma kwiecistą chustkę. Na szyi wiszą cztery sznury korali. Obok niej siedzi chłopiec ubrany w mundurek.

Chłopomania i jej typowy przedstawiciel – Pan Młody z Wesela Stanisława Wyspiańskiego

Lucjan Rydel z rodziną, ok. 1910
Źródło: domena publiczna.

Tańcuj boso – mówi Pan Młody, gdy jego młoda żona narzeka na ciasne buty. Panna Młoda stanowczo się temu sprzeciwia, bo Trza być w butach na weselu. Inteligent wyobraża sobie życie chłopów jako spokojne i bliskie natury, nie zna jednak realiów wiejskiego życia, którym daleko do poetyckiego obrazu chodzenia boso po kwitnącej łące. W tej scenie Pan Młody ujawnia postawę charakterystyczną dla części artystycznego środowiska przełomu wieków – chłopomanię.

Twoje cele
  • Rozpoznasz cechy młodopolskiej chłopomanii.

  • Opiszesz wpływ ludomanii na literaturę polską przełomu wieków.

  • Wskażesz artystów, w których twórczości pojawiły się wpływy chłopomanii.