Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby udostępnić materiał Dodaj całą stronę do teczki
R1Rk0YlqtMuUd
Fotografia przedstawia czteroosobową rodzinę siedzącą przy stole w ogrodzie. Mężczyzna w sile wieku ma krótkie włosy, okulary i wąsy. Ubrany jest w marynarkę. Pali papieros. Obok siedzi dziewczynka, ma półdługie włosy. Po drugiej stronie stołu siedzi kobieta ubrana w koszulę i wzorzystą kamizelkę. Na głowie ma kwiecistą chustkę. Na szyi wiszą cztery sznury korali. Obok niej siedzi chłopiec ubrany w mundurek.

Chłopomania i jej typowy przedstawiciel – Pan Młody z Wesela Stanisława Wyspiańskiego

Lucjan Rydel z rodziną, ok. 1910
Źródło: domena publiczna.

Tańcuj boso – mówi Pan Młody, gdy jego młoda żona narzeka na ciasne buty. Panna Młoda stanowczo się temu sprzeciwia, bo Trza być w butach na weselu. Inteligent wyobraża sobie życie chłopów jako spokojne i bliskie natury, nie zna jednak realiów wiejskiego życia, którym daleko do poetyckiego obrazu chodzenia boso po kwitnącej łące. W tej scenie Pan Młody ujawnia postawę charakterystyczną dla części artystycznego środowiska przełomu wieków – chłopomanię.

Twoje cele
  • Rozpoznasz cechy młodopolskiej chłopomanii.

  • Opiszesz wpływ ludomanii na literaturę polską przełomu wieków.

  • Wskażesz artystów, w których twórczości pojawiły się wpływy chłopomanii.

Aplikacje dostępne w
Pobierz aplikację ZPE - Zintegrowana Platforma Edukacyjna na androida