Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1S5EpZmXZ1rx
Ilustracja przedstawia kolaż zdjęć twarzy różnych ludzi. Przed nim znajduje się lupa, która powiększa fragment kolażu.

August Comte. Część druga: wpływ i recepcja

Nie ulega więc wątpliwości, że tylko koncepcje i badania całościowe mogą dziś przyczynić się należycie do stworzenia socjologii pozytywnej, czy to statycznej, czy to dynamicznej, i że prace socjologiczne powinny dopiero później, stopniowo, kierować się ku coraz większej szczegółowości. (Źródło: Auguste Comte, Metoda socjologiczna)
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Choć spektakularne wizje Comte’a stworzenia religii ludzkości i pozytywistycznego kościoła są dzisiaj jedynie ciekawostką, filozofia pozytywna stworzyła podstawy nauki, której praktyczne zastosowania widzimy na każdym kroku – nauki o społeczeństwie. Comte, postulując badanie powiązań zjawisk społecznych i systematyczne podejście do socjologii, uczynił ją pełnoprawną dziedziną wiedzy. Filozofię pozytywną propagowali John Stuart MillEmil Littré. Ich krytyki i interpretacje stały się inspiracją także dla polskich pozytywistów.

Twoje cele
  • Poznasz oddziaływanie filozofii pozytywnej Comte'a i postaci jego kontynuatorów.

  • Dowiesz się, czy Comte oddziaływał na pozytywizm w Polsce.

  • Przeanalizujesz wkład Comte'a w rozwój socjologii.