Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R7thn9g7D1dKE
Zdjęcie przedstawia pięć szkiełek otoczonych cienką obudową. W szkiełkach odbijają się różne kolory. To filtry do różnych urządzeń optycznych.

Jak barwi się szkło?

Szkło dichroiczne powstaje poprzez nałożenie w próżni tlenków wielu metali działem elektronowym. Nałożenie kilkudziesięciu warstw powoduje zmienność widzianego koloru w zależności od kąta patrzenia i padania światła.
Źródło: Eric Magnan, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

W każdych czasach ludzie mogli powiedzieć o otaczającej rzeczywistości, że jest szara. Przekorna i poszukująca natura człowieka, od zawsze próbowała tę szarość przełamać. Nasi przodkowie najpierw ubarwiali ściany jaskiń, ceramikę, swoją skórę lub odzież. Wykorzystywali różne rodzaje barwników i podłoża. Uzyskiwali różnorodne efekty, ale zawsze cel był jeden – nadać kolor. Wynikiem tych poszukiwań było też barwienie szkła. Zauważ, że to wyjątkowe tworzywo pozwoliło wprowadzić nas w jeszcze jeden wymiar – gry światła i koloru.

Twoje cele
  • Wykonasz mapę myśli technik barwienia szkła.

  • Połączysz nazwę techniki barwienia szkła z jej głównym założeniem.

  • Na podstawie fotografii danego produktu szklanego podasz nazwę metody produkcji użytej do jego wytworzenia.

  • Wskażesz jon, atom lub związek chemiczny, odpowiadający za daną barwę szkła.

  • Wyprodukujesz butelki o określonym kolorze.

  • Powiążesz budowę atomu metali przejściowych z barwą szkła.