Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rqa22kFg9GwrH
Obraz przedstawia abstrakcję. Ukazane są tu różnymi odcieniami, bieli, szarości i niebieskiego nieregularne kształty. W obrębie jednego z nich, przypominającego wnętrze jaskini, widoczny jest cień dorosłej, ludzkiej postaci.

Creatio ex nihilo

Źródło: James Tissot, Stworzenie, ok. 1896-1902, domena publiczna.

Według wierzeń chrześcijańskich świat został stworzony z niczego. Dla nas, czyli ludzi wychowanych w tradycji judeochrześcijańskiej, myśl ta może wydawać się oczywista. By stała się problemem filozoficznym, musimy się nad nią zatrzymać i zastanowić, co to właściwie znaczy, że wszystko, co istnieje, powstało z niczego. Czy to w ogóle możliwe? Jeśli zaś przyjmiemy to twierdzenie na wiarę, to czy możemy je w ogóle w racjonalny sposób zrozumieć? Dowiesz się tutaj, w jaki sposób stworzenie z niczego zinterpretował Augustyn z Hippony, który był największym autorytetem filozoficznym chrześcijaństwa do XIII wieku. Wcześniej jednak zajmiemy się wczesnochrześcijańskimi interpretacjami creatio ex nihilo, które pojawiły się przed Augustynem, oraz tymi koncepcjami starożytnymi, które znacząco wpłynęły na filozofię chrześcijańską.

Twoje cele
  • Wykażesz wpływ filozofii Platona i Arystotelesa na wczesnochrześcijańskie koncepcje stworzenia.

  • Porównasz koncepcję stworzenia Augustyna z wybranymi koncepcjami filozofii wczesnochrześcijańskiej.

  • Scharakteryzujesz koncepcję stworzenia Augustyna jako zerwanie z neoplatonizmem i manicheizmem.

  • Porównasz Augustyńską koncepcję creatio ex nihilo z Platońskim mitem demiurga.