Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1MteIHs32hIO
Zdjęcie przedstawia symboliczną ścianę, którą tworzą poukładane jeden na drugim i obok siebie: głośniki, kolumny, wzmacniacze gitarowe, telewizor, płyty, płyty cd, kasety magnetofonowe, kasety VHS. Na środku obraz starego telewizora z pokrętłami, na którego ekranie widoczna jest twarz młodego mężczyzny.

Wybrane koncepcje współczesnej teorii kultury

Źródło: domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.

We współczesnym świecie twórcy kultury kierują swoje działania do coraz większych mas społeczeństwa. Kultura staje się towarem, a liczba zainteresowanych jej konsumpcją przekłada się bezpośrednio na dochody artystów i producentów. Kultura masowa ma przede wszystkim stawać się prostą i niewymagającą przygotowania do jej odbioru rozrywką. Odbiorcą kultury masowej może być każdy poszukujący rozrywki, bez względu na poziom wykształcenia i możliwości intelektualne. Jest dla wszystkich, dlatego jej wartość poznawcza i artyzm nie zawsze idą w parze z poziomem jej promocji. Nie staje się ona jednak jedyną ofertą współczesnych twórców kultury. Kultura współczesna jest z założenia egalitarna, ale w przeciwieństwie do kultury masowej, twórcy kultury popularnej odwołują się do wrażliwości odbiorcy i proponują im jej różnorodne formy i treści.

Twoje cele
  • Wskażesz przykłady kultury popularnej.

  • Ocenisz poziom artystyczny przykładowych dzieł kultury masowej.

  • Przeanalizujesz znaczenie kultury masowej dla kształtowania relacji społecznych.

  • Wyjaśnisz znaczenie rozrywki w życiu jednostki.