R1DIyy4qHM1df
Obraz przedstawia portret młodej kobiety. Kobieta siedzi odwrócona do widza prawym półprofilem. Ma pociągłą twarz, wyraziste brwi i oczy. Jej włosy są płomiennie rude, lekko falujące, ułożone starannie na głowie. Za plecami kobiety widać kwitnące drzewo akacji.

Dialog skamandrytów z romantykami

Jacek Malczewski, Preludium , 1918
Źródło: domena publiczna.

Wierzymy głęboko w dzień dzisiejszy, którego dziećmi wszyscy się czujemy. Rozumiemy dobrze iż nic łatwiejszego, jak nienawidzić to nasze dziś, do którego nikt przyznać się nie chce. (...) Chcemy być poetami dnia dzisiejszego i w tym nasza wiara i cały nasz „program”. Nie kusi nas kaznodziejstwo, nie pragniemy nikogo nawracać, ale chcemy zdobywać, porywać, zapalać serca ludzi, chcemy być ich uśmiechem i ich płaczem; chcemy być poetami tymi dziwnymi istotami, co na migotliwej powierzchni życia znajdują największe głębie, a w barwnej grze dźwięków i kształtów widzą objawienie najbardziej niedostępnych i niewyrażalnych prawd. (...) Nie chcemy wielkich słów, chcemy wielkiej poezji; wówczas każde słowo stanie się wielkie.

skam Źródło: Skamander” 1920.
Twoje cele
  • Na podstawie fragmentów tekstu Anny Nasiłowskiej wskażesz nawiązania do utworów romantycznych w wierszu Jana Lechonia Herostrates.

  • Wyjaśnisz, dlaczego skamandrytów nie można nazwać wieszczami narodowymi.

  • Wskażesz podobieństwa i różnice między tradycją romantyczną a poetyką Skamandra.

  • Określisz stosunek skamandrytów do poezji romantycznej.