Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17lkXUQBgTjg
Zdjęcie przedstawiające zestaw szkła laboratoryjnego. Od lewej strony zlewka z przezroczystym roztworem, obok statyw z probówkami, część z nich wypełniona jest różnokolorowymi roztworami lub zawiesinami, zielonymi, turkusowymi, żółtymi, białymi. Za statywem cylinder miarowy, oraz duża zlewka wypełniona bagietkami. W prawej części zdjęcia, na pierwszym planie dwie kolby stożkowe odpowiednio z pomarańczową zawiesiną i zielonkawym roztworem, dalej zlewka z bladoróżową zawiesiną. Za erlenmajerkami trzy kolby miarowe.

Badanie wpływu odczynu środowiska na przebieg reakcji utleniania‑redukcji

W zależności od środowiska reakcji, te same substraty mogą dawać różne produkty o innych barwach.
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Reakcje redoks są typem reakcji, w wyniku których zmienia się stopień utlenienia atomów pierwiastków, które biorą w niej udział. Naturalnym wydaje nam się to, że dwa reagujące ze sobą substraty powinny prowadzić do uzyskania zawsze tego samego produktu. Jednak wcale to nie jest reguła. Czasami wystarczy zmienić odczyn roztworu (dodać kwasu czy zasady), aby zmienić przebieg reakcji chemicznej. Dzięki tej lekcji dowiesz się, jak zmiana odczynu roztworu wpływa na przebieg niektórych reakcji utleniania‑redukcji.

Twoje cele
  • Zapiszesz równania reakcji utleniania‑redukcji w zależności środowiska.

  • Wyjaśnisz, jak odczyn środowiska reakcji wpływa na reakcje utleniania‑redukcji.

  • Wykonasz doświadczenie, na podstawie którego udowodnisz wpływ środowiska na reakcje utlenienia‑redukcji.