Ważnym tematem literatury modernistycznej była rola, jaką odgrywają w życiu społecznym oraz w akcie twórczym konwencje, czyli utrwalone, nabywane nieświadomie w procesie wychowania i edukacji reguły postępowania, ustalające granice dopuszczalności i stosowności.
Tak rozumiane konwencje stały się głównym problemem podejmowanym przez Witolda Gombrowicza. W swoich powieściach, dramatach i dziennikach rozwijał on filozofię formy. Interesowała go szczególnie jej paradoksalność: z jednej strony twórczość autora Ferdydurke jest aktem oskarżenia formy o powodowanie nieautentyczności relacji międzyludzkich, z drugiej zaś pisarz ukazuje jej nieodzowność i nieuchronność. Ucieczka od jednej formy jest w ujęciu Gombrowicza automatycznie przyjęciem innej – niestety równie sztucznej i ograniczającej. Czy zatem możliwa jest autentyczność, „bycie sobą”?
Scharakteryzujesz sposoby rozumienia pojęcia formy w twórczości Witolda Gombrowicza.
Zdefiniujesz pojęcie formy na podstawie fragmentów Ferdydurke.
Rozpoznasz zabiegi artystyczne służące dekonstrukcji formy gatunkowej powieści w Ferdydurke.
Przeanalizujesz współczesne konwencje społeczne przy użyciu pojęć opracowanych przez Witolda Gombrowicza.