Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dpUfwQpaaa7
Obraz przedstawia pejzaż morski. W centralnej i prawej części obrazu znajduje się wzburzone morze. Pływają po nim szarpane falami trzy galeony. Po lewej stronie znajduje się wysoki brzeg, na którym stoi kilka osób. Obserwują one, co dzieje się na morzu.

Stosunek poety do społeczeństwa – Próby Cypriana Kamila Norwida

Ludolf Bakhuizen, Rozbicie okrętów w czasie sztormu 1‑3 marca 1694 r., ok. 1694
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
Sławomir Rzepczyński Norwid i nowoczesność: perspektywa podmiotowości

Norwid zdaje sobie sprawę z tego, że w XIX wieku głos pisarza (a postrzegał pisarstwo jako zawód o wyjątkowej roli społecznej, który powinien być przez społeczeństwo doceniany również godziwym wynagrodzeniem) stopniowo słabnie i następuje przesunięcie jego funkcji: już nie pełni roli autorytetu (religijnego, moralnego, przywódczego), zostaje natomiast zepchnięty do roli bądź kronikarza swego czasu, bądź dostarczyciela rozrywki; jego dzieła nie są wyrazem wartości, stają się towarem (...).

rze1 Źródło: Sławomir Rzepczyński, Norwid i nowoczesność: perspektywa podmiotowości, „Colloquia Litteraria”, nr 2007, 2/3, s. 17.

Wiersz Próby stanowi swoisty manifest poetycki Cypriana Kamila Norwida. Literaturoznawcy utożsamiają głos osoby mówiącej w utworze z głosem samego poety.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z opiniami literaturoznawców na temat roli poety i poezji według Cypriana Kamila Norwida.

  • Postawisz tezę interpretacyjną wiersza Próby.

  • Przeanalizujesz fragmenty Prób Cypriana Kamila Norwida, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji.