Renesans to epoka w historii kultury europejskiej, obejmująca przede wszystkim drugą połowę XV i XVI wiek. To także koncepcja historiozoficzna, która odnosi się do kultury włoskiej pomiędzy XIV a XVI wiekiem. Termin renesans pojmowany był początkowo jako odrodzenie kultury starożytnego Rzymu (wł. rinascità „odrodzenie”, „obudzenie się”, „rozkwit”), przywrócenie ideałów republiki i cesarstwa, cnót obywatelskich, klasycznych wzorców wychowania i uformowania moralnego przez wykształcenie oraz harmonijnego rozwoju ludzkich zdolności (łac. humanitas „człowieczeństwo”).
Humanizm renesansowy opierał się na przekonaniu, iż spuścizna kulturalna antyku zawiera powszechne ideały życia ludzkiego w wymiarze jednostkowym i społecznym, które należy odtworzyć poprzez badania. W związku z tym bardzo ważną rolę, oprócz filozofii, odgrywała filologia. Dzięki niej na nowo dostrzeżono walory łaciny klasycznej oraz zbudowano podstawy biblistyki.
Opiszesz przejawy rozpowszechniania się idei humanistycznych na świecie.
Wyjaśnisz, jakie znaczenie dla renesansu miały wzorce antyczne.
Wymienisz, jakie zadania przypisywali nauce XVII‑wieczni uczeni.
Rozstrzygniesz, czy dokonania renesansu upoważniają nas do traktowania tej epoki jako odrębnej, czy były raczej dopełnieniem średniowiecza.