Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Kww4I4NfUG2
Ilustracja przedstawia zbliżenie na podręcznik o dyplomacji, widoczne są łacińskie słowa: „Re Diplomatica Libri VI”.

Historiografia i inne nauki w dobie renesansu

De re diplomatica... autorstwa Jeana Mabillona, czyli pierwszy podręcznik dyplomatyki.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Renesans to epoka w historii kultury europejskiej, obejmująca przede wszystkim drugą połowę XV i XVI wiek. To także koncepcja historiozoficzna, która odnosi się do kultury włoskiej pomiędzy XIV a XVI wiekiem. Termin renesans pojmowany był początkowo jako odrodzenie kultury starożytnego Rzymu (wł. rinascità „odrodzenie”, „obudzenie się”, „rozkwit”), przywrócenie ideałów republiki i cesarstwa, cnót obywatelskich, klasycznych wzorców wychowania i uformowania moralnego przez wykształcenie oraz harmonijnego rozwoju ludzkich zdolności (łac. humanitas „człowieczeństwo”).

Humanizm renesansowy opierał się na przekonaniu, iż spuścizna kulturalna antyku zawiera powszechne ideały życia ludzkiego w wymiarze jednostkowym i społecznym, które należy odtworzyć poprzez badania. W związku z tym bardzo ważną rolę, oprócz filozofii, odgrywała filologia. Dzięki niej na nowo dostrzeżono walory łaciny klasycznej oraz zbudowano podstawy biblistyki.

R1ahHW7mY7g171
 Linia chronologiczna przedstawia najważniejsze wydarzenia z historii Polski i świata. Są to kolejno: 1469‑1527 – Niccolo Machiavelii; 1517 – ogłoszenie 95 tez Marcina Lutra; 1530‑1584 – Jan Kochanowski; 1582 – reforma kalendarza wprowadzona przez papieża Grzegorza XIII; 1610 – odkrycie księżyców Jowisza przez Galileusza; 1616 – dodanie dzieła Kopernika „O obrotach sfer niebieskich” do Indeksu ksiąg zakazanych; 1625 – wydanie dzieła Hugo Grocjusza „O prawie wojny i pokoju”. Ponadto: XIV‑XVI w. – renesans; XVI‑XVIII w. – barok; 1571‑1630 – Johannes Kepler (niemiecki astronom).
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz przejawy rozpowszechniania się idei humanistycznych na świecie.

  • Wyjaśnisz, jakie znaczenie dla renesansu miały wzorce antyczne.

  • Wymienisz, jakie zadania przypisywali nauce XVII‑wieczni uczeni.

  • Rozstrzygniesz, czy dokonania renesansu upoważniają nas do traktowania tej epoki jako odrębnej, czy były raczej dopełnieniem średniowiecza.