R1NiH6R5alkbY
Obraz na pierwszym planie przedstawia surrealistyczną postać kobiety, która umiejscowiona jest na zalanym niebieskim światłem pustkowiu. Kościste ciało oblepione cienką tkaniną wydaje się znajdować w stanie rozkładu, z jej pleców wystają maczugi o fallicznym kształcie podparte inwalidzkimi kulami. Wyciągnięte ręce o pozbawionych skóry dłoniach szukają oparcia w przestrzeni. Z ciała kobiety wystają półotwarte, puste szuflady. Na drugim planie, w głębi pustkowia stoi inna żeńska postać zbliżona wyglądem do pierwszej. Z jej pleców również wystaje szereg maczug, a z głowy wyrastają jarzące się gałęzie. W prawej ręce kobieta ma czerwoną, uniesioną do góry szarfę. Tytułowa płonąca żyrafa stoi na dalszym planie z lewej strony, płomienie unoszące się z jej ciała rzucają długie cienie. Obok obojętnej na płomienie żyrafy znajduje się jeszcze jedna niewielka postać. Tło stanowi pustynny krajobraz i niebieskie niebo. Po lewej jest wzgórze.

Korespondencja sztuk. Salvador Dalí: Płonąca żyrafa i Stanisław Grochowiak: Płonąca żyrafa

Salvador Dalí, Płonąca żyrafa, 1936–1937
Źródło: Flickr, domena publiczna.

Korespondencja sztuk plastycznych i poezji jest wieloaspektowa. Dokonując porównania obrazu z dziełem poetyckim, należy wziąć pod uwagę treści zawarte w utworach, odmienną poetykę, środki wyrazu.

W tym materiale podejmiesz próbę analizy i interpretacji dzieła plastycznego (Salvador Dalí Płonąca żyrafa) i odwołującego się do niego utworu literackiego (Stanisław Grochowiak Płonąca żyrafa). To dzieła przynależne różnym okresom historycznym i estetycznym, wchodzące jednak ze sobą w dialog. Ich porównanie prowadzi do wniosków na temat wpływu różnych dziedzin sztuki na doznania estetyczne odbiorcy.

Twoje cele
  • Rozpoznasz znaczące elementy dzieła plastycznego.

  • Opiszesz obraz Salvadora Dalí Płonąca żyrafa.

  • Wskażesz środki poetyckiego wyrazu w wierszu Stanisława Grochowiaka Płonąca żyrafa i określisz ich funkcje.

  • Zinterpretujesz wiersz Stanisława Grochowiaka Płonąca żyrafa.

  • Dokonasz analizy porównawczej dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.