Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Tgy5aP7wK5s
Ilustracja przedstawia minerały które zostały ułożone w trzech rzędach po pięć okazów.

Monotoniczność ciągu geometrycznego

Źródło: Franco Antonio Giovanella, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

Jeśli masz wątpliwości, czy ciąg geometryczny ma jakieś rzeczywiste zastosowania, przestudiuj statystyczną teorię zasobów angielskiego osiemnastowiecznego ekonomisty Thomasa Malthusa.

RwMNXWoVBgS2q

Malthus twierdził, że skoro liczba ludności rośnie w postępie geometrycznym, a produkcja żywności – w arytmetycznym, to nieunikniony jest stan przeludnienia, co w konsekwencji doprowadzi do głodu.

Według Malthusa społeczeństwa, które w porę nie podejmą środków zaradczych, wpadną w pułapkę, w której wzrost dochodów skutkuje zwiększeniem populacji, nie prowadzi jednak do wzrostu standardów życiowych.

Czarnowidztwo Malthusa jednak nie sprawdziło się – czy potrafisz wytłumaczyć dlaczego?

Teoria Malthusa nawiązuje do szybkiego wzrostu (lub spadku) wielkości określonych przez ciąg geometryczny. W matematyce o ciągach które rosną lub maleją mówimy, że są monotoniczne. Właśnie monotoniczność ciągu geometrycznego będzie tematyką tych materiałów.

Twoje cele
  • Rozpoznasz ciągi geometryczne rosnące, malejące, stałe i naprzemienne, określone różnymi sposobami.

  • Podasz przykłady ciągów geometrycznych monotonicznych.

  • Udowodnisz, że dany ciąg geometryczny jest rosnący/malejący.

  • Wykorzystasz w zadaniach własności ciągów geometrycznych monotonicznych.