Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11eUXjKVku0a
Ilustracja przedstawia obraz ukazujący widok z 1801 roku na Bibliotekę Braci Załuskich. Był to wąski ale wysoki budynek wykonany z białego kamienia. Miał zdobienia na frontowej ścianie. Posiadał jedno wejście. Miał trzy piętra. Na czubku miał trójkątny ornament. Pokryty blachą. Miał jedną wieże z okrągłą kopułą. Dojazd do budynku to uklepana droga z ziemi.

Edukacja i nauka na ziemiach polskich w XVI‑XVIII wieku

Biblioteka Braci Załuskich, widok z 1801 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W średniowieczu uwagę przykładano przede wszystkim do umiejętności czytania i pisania, ale istniejące wówczas szkoły kościelne z duchownymi w roli nauczycieli kształciły jedynie niewielki odsetek społeczeństwa – zwykle lepiej uposażonej szlachty. Sytuacja zmieniła się wraz z zastosowaniem druku w drugiej połowie XV w. Renesans przyniósł upowszechnienie się szkolnictwa, a na ówczesnych uniwersytetach, m.in. w Krakowie, studiowały też dzieci mieszczańskie. W Rzeczypospolitej pojawił się wówczas postulat wprowadzenia obowiązku szkolnego, jednak sprzeciwił mu się m.in. Kościół katolicki. W kolejnych stuleciach, zaczęło rozwijać się szkolnictwo jezuickie, ale szkół wciąż było za mało. W połowie XVIII w. zaledwie ok. 60 proc. polskiej szlachty potrafiło czytać i pisać. Wskaźnik ten był niewiele wyższy dla magnaterii i wynosił ok. 72 proc. System polskiego szkolnictwa miała zreformować powstała w 1773 r. Komisja Edukacji Narodowej.

R1Wm3I0TLCJOr1
Linia chronologiczna przedstawia najważniejsze wydarzenia z historii Polski i świata. Są to kolejno: 1364 – wystawienie aktu fundacyjnego założenia uniwersytetu w Krakowie przez króla Kazimierza Wielkiego; 1519 – rozpoczęcie działalności Akademii Lubrańskiego; 1564 – sprowadzenie zakonu jezuitów do Rzeczypospolitej; 1569 – zawarcie unii lubelskiej, powstanie Rzeczpospolitej Obojga Narodów; 1740 – Założenie w Warszawie szkoły średniej Collegium Nobilium; 1747 – otworzenie Biblioteki Załuskich dla publiczności; 1772 – I rozbiór Polski; 1773 – wprowadzenie reform w szkolnictwie; 1793 – II rozbiór Polski.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz, jak zmieniały się priorytety w nauczaniu od średniowiecza do oświecenia.

  • Scharakteryzujesz przemiany w edukacji w XVI‑wiecznej Rzeczypospolitej.

  • Wyjaśnisz, na czym polegała przełomowość reform edukacji w oświeceniu.