Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3SHuu38cNZJt
Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Jest on zaprezentowany niemal w półprofilu. Mężczyzna ma na głowie kapelusz. Unosi brwi. Odwraca wzrok w bok, uparty, podniecony podbródek. W tle postaci widoczny jest obraz. To własny obraz Gauguina Duch umarłych nie śpi.

Siła koloru. Gauguin Koniec Zbigniewa Herberta

Paul Gauguin, Autoportret, 1893
Źródło: domena publiczna.

Poezja Herberta jest pełna odniesień do historii, filozofii, religii, literatury i sztuki, które trzeba umieć właściwie odczytać. W wierszu Gauguin Koniec poeta nawiązał do twórczości jednego z najwybitniejszych malarzy przełomu wieków. Utwór Herberta przypomina sen. Utkany jest z wycinków pamięci pojawiających się przypadkowo poza chronologią i logiką zdarzeń. Wspomnienia z życia Paula Gauguina zmieniają się jak w kalejdoskopie. Postacie i obrazy niekiedy się mieszają i nakładają na siebie jak kilkakrotnie naświetlany film fotograficzny. W ostatnich przedśmiertnych rozbłyskach świadomości umierającego artysty przewija się chaotycznie całe jego życie.

Twoje cele
  • Opiszesz konstrukcję wiersza Zbigniewa Herberta Gauguin Koniec.

  • Zinterpretujesz treść wiersza Herberta.

  • Powiążesz utwór polskiego poety z biografią Paula Gauguina.

  • Rozpoznasz nawiązania do malarstwa Gauguina w wierszu Herberta.