Hasło „dowodzenie twierdzeń” brzmi bardzo poważanie, spróbujmy zatem ująć mu nieco powagi, zanim przystąpimy do prawdziwego budowania dowodów.
Dowodzić twierdzenia w sposób niepoważny możemy np. przez sugestię: „Słyszycie to wszyscy…”, albo przez…. kalendarz: „To wzięło swój początek w zeszłym roku…”, albo nawet przez tzw. „wejście na ambicję”: „To jest dla Was proste…”.
Budować dowód również możemy z tym samym, nieco mniej poważnym podejściem. Np. niech będzie to dowód suflerski „Podpowiedzcie mi…”. Dowód iluzjonistyczny brzmi jeszcze mniej poważnie: „Zrobimy teraz sztuczkę”… A może by tak zbudować dowód harcerski: podchody dookoła dowodu; psychologiczny: „Sami sprawdźcie…”, albo… dogmatyczno‑autorytatywny: „Tak napisano w książce…”?
Oczywiście, to tylko humorystyczne podejście do tematu, a my zajmiemy się jego poważnym aspektem – będziemy budować poprawne dowody matematyczne.
Materiał zawarty w tej lekcji jest materiałem nadobowiązkowym (choć pamiętaj, że umiejętność dowodzenia twierdzeń jest wymagana na egzaminie maturalnym), więc jeśli nie interesuje Cię ta tematyka, możesz po prostu lekcję pominąć.
Rozpoznasz podstawowe metody dowodzenia twierdzeń.
Udowodnisz wybrane twierdzenia metodą wprost.