Zanim Hrabia Henryk będzie mógł podjąć decyzję, jaką rolę przypisać sobie w rewolucji, najpierw musi zmierzyć się ze swoim życiem. Część pierwsza i druga dramatu Krasińskiego jest bowiem poświęcona sprawom osobistym bohatera, stanowi jedynie preludium tego, co ma nastąpić.
Zygmunt KrasińskiÓw strateg rewolucji, sędzia historycznych grzechów szlachty feudalnej, nosi na sobie z woli poety piętno tragizmu. Tragiczny bowiem jest wódz, który zastanawia się nad tym, czy myśl jego prowadzi do prawdy, czy jest tylko złudzeniem.
Konflikt osobisty bohatera wynika z jednej strony z tego, że jest poetą i pociąga go ułuda świata kreacji, z drugiej zaś uwikłany jest w obowiązki społeczne, w tym konieczność założenia rodziny, powinności wobec żony, posiadanie potomstwa i troska o nie.
Zygmunt KrasińskiTragedią bohatera jest fałsz wewnętrzny, dwoistość tkwiąca u podstaw psychiki artysty, który głosi piękno, ale sam jest daleki od ideału. „Przez ciebie płynie strumień piękności, ale ty nie jesteś pięknością”.
Zapoznasz się z pierwszą i drugą częścią dramatu, w których opisano relacje rodzinne Hrabiego Henryka.
Wyjaśnisz, czym jest dramat rodzinny.
Zdefiniujesz pojęcie maksymalizmu estetycznego.
Na przykładzie postawy Męża określisz rolę poezji w życiu twórców romantycznych.